نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشکده‌‌ی حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران؛ پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا، تهران، ایران

چکیده

حفظ سلامت هنجاری سربازان به علت وظیفه‌ی خطیری که این طیف خاص بر عهده دارند یکی از مسائل اساسی در مدیریت نیروهای مسلح است. از این ‌رو، شناسایی عوامل مؤثر بر وضعیت هنجاری آن‌ها برای کاهش ناهنجاری‌های این گروه دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای برون‌سازمانی بر بروز ناهنجاری‌های منجر به جرم در میان فراگیران آموزشی انجام شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه‌‌ی پیمایشی-توصیفی می‌باشد. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بوده و جامعه‌‌ی آماری پژوهش شامل 541 نفر از فراگیران آموزشی در پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش‌نامه گردآوری شده‌ اند. به منظور تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده ‌است. تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که تمامی متغیرهای برون‌سازمانی شامل سن، تحصیلات، دلبستگی، وضعیت اقتصادی و گروه‌همنشینان تأثیر معناداری بر شکل‌گیری تمایلات ناهنجار در میان سربازان داشته ‌اند. لازم به ذکر است از میان متغیرهای برون‌‌سازمانی، متغیر گروه‌همنشینان نمونه‌ها ارتباط مستقیمی با وضعیت هنجاری ایشان داشته ‌است، در حالی که نوع ارتباط سایر متغیرها با وضعیت هنجاری سربازان معکوس بوده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Investigation into External Organizational Factors Contributing to Crime-Inducing Deviance Among Military Recruits in Training

نویسندگان [English]

  • Sina mahdavi damghani 1
  • Reza Arab Chadghani 2

1 MA graduate in Department of Criminal and Criminology Law, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University, Mashhad, Iran

2 Ph.D. in International Law, University of Tehran, Senior Researcher at AJA Center for Strategic Studies,Tehran,Iran

چکیده [English]

Introduction: Social norms, as unwritten rules that guide individual and collective behavior, are fundamental to the preservation of social order and the reduction of deviant acts. Adherence to these norms fosters constructive interactions and supports social stability. Conversely, deviation from these norms can give rise to misconduct and criminal behavior, leading to public disorder and negative consequences. In the military context, soldiers—who embody broader societal values—hold a particularly sensitive and critical position. Their commitment to normative behavior not only affects their own performance but also directly influences the cohesion and effectiveness of military units.
Mandatory military service, often experienced during a formative stage in an individual's life, plays a significant role in shaping personal and social development. However, exposure to the pressures and constraints of the military environment can, if not adequately managed, result in psychological stress, behavioral disorders, and violations of accepted norms. These outcomes can degrade performance, weaken group unity, and damage the reputation of military institutions. This study seeks to explore how external organizational factors contribute to norm violations and deviant behavior among recruits undergoing basic military training. Particular attention is given to the variables of age, educational attainment, economic status, familial attachment, and peer group influence—factors that are believed to significantly affect behavior within the military setting.
Research Objectives: The central aim of the study is to assess the impact of these external factors on soldiers’ tendency to deviate from normative expectations and engage in behaviors that may be classified as criminal. The research specifically investigates the extent to which these variables influence normative adherence, with the objective of equipping military managers and policymakers with evidence-based strategies to prevent deviant behavior and support soldiers' mental health and social integration.
 Methodology: Using a descriptive-survey approach, this research was conducted among 541 military recruits enrolled in basic training programs across camps affiliated with the Islamic Republic of Iran Army. Data were gathered through structured questionnaires, which were validated by experts and shown to be reliable via Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using Smart PLS software. Normative behavior, the dependent variable, was measured using a multi-choice scale, where higher scores indicated a higher level of deviant conduct.
 
Findings: The findings of the study demonstrate that all of the examined external organizational factors exert a statistically significant influence on soldiers’ normative behavior. Age was found to have an inverse relationship with deviance, indicating that older soldiers are less likely to engage in norm-violating behavior. This result corresponds with theoretical frameworks proposed by Sutherland and Hirschi, which suggest that maturity and improved self-regulation reduce the likelihood of deviance. Education also showed a strong inverse relationship, with higher educational levels associated with lower instances of deviant conduct, thus underscoring the role of cognitive development and academic engagement in fostering conformity. Economic status emerged as another critical variable, as soldiers experiencing financial hardship exhibited higher levels of deviance, a finding supported by Merton’s strain theory and Hagan’s analysis of economic instability. Similarly, strong familial attachment was associated with a lower likelihood of deviance. Soldiers who maintained close family ties were more likely to comply with social norms, a result that aligns with Hirschi’s social bond theory. Among all variables studied, peer group influence was identified as the most direct and significant factor in shaping deviant behavior. Recruits exposed to delinquent peer groups were more likely to adopt similar behaviors, whereas association with norm-abiding peers had a stabilizing effect. This finding supports Sutherland’s differential association theory, which emphasizes the impact of peer interactions on behavioral outcomes.
 Conclusion: In conclusion, this study reveals that external organizational factors, particularly peer group dynamics, play a decisive role in shaping soldiers' behavioral outcomes during military training. Recognizing the influence of these variables provides valuable insights into the causes of deviance and offers a foundation for intervention. To address these issues, several recommendations can be proposed. Establishing accessible and confidential counseling services with trained mental health professionals can offer recruits critical psychological support. Furthermore, investing in the training of military commanders in areas such as communication, empathy, and conflict resolution can foster a more supportive and less stressful environment. Organizing interactive and social programs—including sports, group workshops, and structured peer engagement—can help strengthen group cohesion and reduce the likelihood of deviant behaviors. In addition, improving the economic conditions of recruits through increased pay and financial incentives can alleviate financial stress and contribute to behavioral stability. Implementing these measures can foster a healthier, more cohesive, and more disciplined military force, thereby enhancing the capacity of military institutions to fulfill their central role in maintaining national security.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • deviant behavior
  • military service
  • external organizational factors
  • normative compliance
  • military recruits
  • احمدی، حبیب. (1394). جامعه‌شناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم
  • امین صارمی، نوذر. (1380). انحرافات اجتماعی و خرده‌فرهنگ‌های معارض. تهران: علوم انتظامی، چاپ اول.
  • انیسی، جعفر، سلطانی‌نژاد، عبدالله، امیری، ماندانا، و فتحی‌آشتیانی، علی. (1385). بررسی شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در میان سربازان. طب نظامی، 8(2)، 113–https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000243
  • آرمان‌مهر، وجیهه، حجازی، سیده مهلا، خوارزمی، اکرم، و مرادی، نورالله. (1393). بررسی ارتباط دلبستگی به مذهب و باور به قانون با بزهکاری، مطالعه دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر ساری. فصلنامه مددکاری اجتماعی، دوره سوم، شماره چهار، 40–  http://socialworkmag.ir/article-1-54-fa.html
  • بهمنی، بهمن، جوادی، محمدحسین، خلیل‌زاده، نورالله، و مهربان، شفیق. (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های تاب‌آوری بر سلامت روان سربازان. روانشناسی و روان‌پزشکی شناخت، 5(4)، 78-86. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-291-fa.html
  • ترکمان، مهدی، پورغلامی، محمدرضا، و مرادی، غلامرضا. (1390). عوامل موثر بر گرایش نوجوانان پسر شهرستان کرج در خرده فرهنگ جرم. مطالعات امنیت اجتماعی، جدید(27)، 177-203. https://sid.ir/paper/203337/fa
  • حاجی‌امینی، زهرا، زمانی، محمد، فتحی‌آشتیانی، علی، عبادی، عباس، خمسه، فریال، و قریشی، سید حمید. (1389). عوامل جمعیت‌شناختی مرتبط با واکنش‌های هیجانی سربازان. مجله طب نظامی، 12(4). https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000422
  • ستوده، هدایت‌اله. (1389). آسیب‌شناسی اجتماعی. تهران: آوای نور، چاپ بیست‌ویکم.
  • سرهنگ‌زاده، مرضیه، و ظروفی، مجید. (1394). بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس. مطالعات جامعه‌شناسی، 6(22)، 107– https://sanad.iau.ir/fa/Home/XMLArticle/957808
  • صدیق سروستانی، رحمت‌الله. (1388). آسیب‌شناسی اجتماعی. تهران: سمت، چاپ پنجم.
  • علیوردی‌نیا، اکبر، شارع‌پور، محمود، و مرادی، فاطمه. (1392). بررسی تأثیر خودکنترلی و پیوند اجتماعی بر نگرش دانشجویان نسبت به مصرف الکل. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، 1(4)، 69–97. http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-45-fa.html
  • فتحی‌آشتیانی، علی، و سجاده‌چی، عارف. (1384). ارزیابی روان‌شناختی سربازان فرماندهی آماد و پشتیبانی در یک واحد نظامی. مجله طب نظامی، 7(2). https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000029
  • فولادی، عزت‌الله. (1383). مشاوره همتایان: چشم‌اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهارت‌ها. تهران: طلوع دانش، چاپ چهارم.
  • کاوه، محمد. (1391). آسیب‌شناسی بیماری‌های اجتماعی، جلد یک. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  • محسنی‌تبریزی، علیرضا. (1383). وندالیسم. تهران: انتشارات آن.
  • مهدوی‌دامغانی، سینا، جوان‌جعفری، عبدالرضا، و ساداتی، سیدمحمدجواد. (1402). ارتباط معدل تحصیلی، قومیت، توان اقتصادی و وضعیت فیزیکی با خرده‌فرهنگ خشونت. فصلنامه پژوهش حقوق کیفری، 12(45)، 229– https://doi.org/10.22054/jclr.2024.73451.2576
  • میرغفوروند، مژگان، محمدی، اعظم، عفتی‌داریانی، فاطمه، خاوشی، نعیمه، و زارعی، سمیه. (1394). پیشگویی‌کننده‌های فردی-اجتماعی سلامت روان در سربازان خدمت وظیفه شهر تهران. مجله طب نظامی، 17(2). https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000591
  • نصرت‌آبادی، مهدی، حلوایی‌پور، زهره، و قائدامینی‌هارونی، غلامرضا. (1395). پیش‌بینی گرایش به افکار خودکشی بر اساس متغیرهای روانی-اجتماعی و احتمال اعتیاد به مواد در سربازان وظیفه: یک الگوی ساختاری. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 24(6). http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2788-fa.html
  • نعمت‌شاهی، محمد، پارسایی‌مهر، زهرا، روشن‌زاده، مصطفی، جمالی‌نیک، مهدی، هاشمی‌نیک، مرتضی، و تاج‌آبادی، علی. (1399). وضعیت سلامت روان و عوامل تأثیرگذار بر آن در سربازان ایرانی: مروری نظام‌مند. مجله طب نظامی، 22(9). https://doi.org/10.30491/JMM.22.9.3
  • وایت، راب، و هینز، فیونا. (1398). جرم و جرم‌شناسی. ترجمه علی سلیمی. قم: انتشارات حوزه و دانشگاه. چاپ نهم.
  • ولش، براندون، و فارینگتون، دیوید. (1394). دانشنامه پیشگیری از جرم آکسفورد. ترجمه گروهی از پژوهشگران حقوق کیفری و جرم‌شناسی. تهران: نشر میزان، چاپ اول.

In persia

  • Ahmadi, Habib. Sociology of Deviance, 8th (Tehran: SAMT Publications, 2015). (In Persia)
  • Alivardinia, Akbar; Sharehpour, Mahmoud; Moradi, Fatemeh. “The Impact of Self-Control and Social Bond on Students’ Attitudes Toward Alcohol Use,” Socio-Cultural Development Studies, 2013, Vol. 1, No. 4, pp. 69– (In Persia) http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-45-fa.html
  • Amin Saremi, Nozar. Social Deviance and Oppositional Subcultures, 1st (Tehran: Police Science Publications, 2001). (In Persia)
  • Anisi, Jafar ; Soltani-Nejad, Abdollah ; Amiri, Mandana ; Fathi-Ashtiani, Ali. “The Prevalence of Suicidal Thoughts and Its Related Factors Among Soldiers,” Military Medicine, 2006, Vol. 8, No. 2, pp. 113– (In Persia) https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000243
  • Armanmehr, Vajiheh; Hejazi, Seyyedeh Mahla; Kharazmi, Akram; Moradi, Norollah. “The Relationship Between Religious Attachment and Belief in Law with Delinquency: the Study of High School Students in Sari,” Social Work Quarterly, 2014, Vol. 3, No. 4, pp. 40– (In Persia)
    http://socialworkmag.ir/article-1-54-fa.html
  • Bahmani, Bahman; Javadi, Mohammad Hossein; Khalilzadeh, Norollah; Mehrban, Shafiq. “The effectiveness of training resiliency skills on soldier’s mental heath,” Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 2018, Vol. 5, No. 4, pp. 78– (In Persia)
    http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-291-fa.html
  • Fathi-Ashtiani, Ali; Sajjadechi, Aref. “Psychological Assessment of Soldiers in a Military Logistics Unit,” Military Medicine, 2005, Vol. 7, No. 2. (In Persia)
    https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000029
  • Fouladi, Ezzatollah. Peer Counseling: Perspectives, Mental Health Concepts, and Skills, 4th (Tehran: Toloo-e Danesh, 2004). (In Persia)
  • Haji-Amini, Zahra; Zamani, Mohammad; Fathi-Ashtiani, Ali; Ebadi, Abbas; Khamsa, Feryal; Ghoreishi, Seyyed Hamid. “Demographic Factors Related to Soldiers’ Emotional Reactions,” Military Medicine, 2010, Vol. 12, No. 4. (In Persia)
    https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000422
  • Kaveh, Mohammad. Pathology of Social Ills, Vol. 1. (Tehran: Sociologists Publications, 2012). (In Persia)
  • Mahdavi-Damghani, Sina; Javan-Jafari, Abdolreza; Sadati, Seyyed Mohammad Javad. “Relationship between Grade Point Average, Ethnicity, Economic Power and Physical Situation with Subculture of Violence Relying on the On the Fundamental and Superficial Components Affecting Abnormality,” Criminal Law Research Quarterly, 2024, Vol. 12, No. 45, pp. 229– (In Persia) https://doi.org/10.22054/jclr.2024.73451.2576
  • Mirghafourvand, Mojgan; Mohammadi, Azam; Eftekhari-Daryani, Fatemeh; Khavoshi, Naeimeh; Zarei, Somayeh. “Individual and Social Predictors of Mental Health in Conscripts in Tehran,” Military Medicine, 2015, Vol. 17, No. 2. (In Persia)
    https://militarymedj.bmsu.ac.ir/?_action=xml&article=1000591
  • Mohseni-Tabrizi, Alireza. Vandalism. (Tehran: Aan Publications, 2004). (In Persia)
  • Ne’mat-Shahi, Mohammad; Parsaei-Mehr, Zahra; Roshan-Zadeh, Mostafa; Jamali-Nik, Mehdi; Hashemi-Nik, Morteza; Tajabadi, Ali. “Mental Health Status and Its Influencing Factors in Iranian Soldiers: Systematic Review,” Military Medicine, 2020, Vol. 22, No. 9. (In Persia)
    https://doi.org/10.30491/JMM.22.9.3
  • Nosratabadi, Mahdi; Holavipour, Zohreh; Ghaedamini-Harouni, Gholamreza. “Predicting Suicide Ideation Based on Psycho-Social Factors and Probability of Drug Abuse in Soldiers: A structural model” Ilam University of Medical Sciences Journal, 2017, Vol. 24, No. 6. (In Persia)
    http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2788-fa.html
  • Sarhangzadeh, Marzieh; Zoroofi, Majid. “Factors Related to Behavioral Anomalies in Students of Harris,” Sociological Studies, 2015, Vol. 6, No. 22, pp. 91– (In Persia)
    https://sanad.iau.ir/fa/Home/XMLArticle/957808
  • Sedigh Sarvestani, Rahmatollah. Social Pathology, 5th (Tehran: SAMT Publications, 2009). (In Persia)
  • Sotoudeh, Hedayatollah. Social Pathology, 21st (Tehran: Avaye Noor Publications, 2010). (In Persia)
  • Torkaman, Mahdi; Pourgholami, Mohammad Reza; Moradi, Gholamreza. “Factors Influencing Juvenile Boys’ Tendency Towards Crime Subcultures in Karaj County,” Social Security Studies, 2011, New Series (27), pp. 177– (In Persia) https://sid.ir/paper/203337/fa
  • Welsh, Brandon; Farrington, David. The Oxford Encyclopedia of Crime Prevention, trans. By a group of criminal law and criminology researchers. (Tehran: Mizan Publications, 2015). (In Persia)
  • White, Rob; Haines, Fiona. Crime and Criminology, trans. Ali Salimi, 9th (Qom: Hozeh va Daneshgah Publications, 2019). (In Persia)

ب. انگلیسی

  • Agid, O., Kohn, Y., & Lerer, B. (2000). Environmental stress and psychiatric illness. Biomedicine & Pharmacotherapy, 54(3), 135– https://doi.org/10.1016/S0753-3322(00)89046-0
  • Charleson, J. S. (2019). The impact of trauma experience, adverse early circumstances, and unit cohesion on posttraumatic growth in active duty service members (Doctoral dissertation). Seattle Pacific University, School of Psychology, Family, and Community.
  • Fair, J. R., & Smith, T. G. (2010). Impact of war-related trauma on mental health of military personnel: The role of socio-economic stressors and social support. Journal of Traumatic Stress, 23(5), 496– https://doi.org/10.1002/jts.21859
  • Habibi, M., Darharaj, M., Kelly, A. B., Shahmiri, H., Malekianjabali, M., & Kheirolomoom, S. L. (2017). Drug use in soldiers: Family and peer contextual associations. Substance Use & Misuse, 52(10), 1357– https://doi.org/10.1080/10826084.2017.1280833
  • Kohrt, B. A., Yang, M., Rai, S., Bhardwaj, A., Tol, W. A., & Jordans, M. J. D. (2016). Recruitment of child soldiers in Nepal: Mental health status and risk factors for voluntary participation of youth in armed groups. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 22(3), 208– https://doi.org/10.1037/pac0000170
  • Nock, M. K., Deming, C. A., Fullerton, C. S., Gilman, S. E., Goldenberg, M., Kessler, R. C., & Ursano, R. J. (2013). Suicide among soldiers: A review of psychosocial risk and protective factors. Psychiatry: Interpersonal & Biological Processes, 76(2), 97– https://doi.org/10.1521/psyc.2013.76.2.97
  • Salvatore, C., & Taniguchi, T. (2021). Military service and offending behaviors of emerging adults: A conceptual review. Social Sciences, 10(2), 1– https://doi.org/10.3390/socsci10020049
  • Siegel, L. J. (2019). Criminology the core (7th ed). Lowell: University of Massachusetts.
  • Siegel, L. J., & Welsh, B. C. (2009). Juvenile delinquency: Theory, practice, and law (10th ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
  • Sims, C. S., Trail, T. E., Chen, E., Meza, E., Roshan, P., & Lachman, B. E. (2018). Assessing the needs of soldiers and their families at the garrison level. RAND Corporation.
  • Hirschi, T., & Gottfredson, M. R. (1983). Age and the explanation of crime. American Journal of Sociology, 89(3), 552– https://doi.org/10.1086/227905