نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)،قم،ایران.
2 استادیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)، قم،ایران (نویسنده مسئول)
3 دانشیارحقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)، قم،ایران
چکیده
ناکامی پاسخهای صرفا دولتی در برابر پدیدههای مجرمانه و افزایش تورم کیفری توجه به سیاست جنایی مشارکتی را ضروری ساخته است. سیاست جنایی مشارکتی امروزه از جدیدترین دستاوردهای جرم شناسی مورد استفاده در سیاست جنایی برخی کشورهاست. مبانی متعدد این نوع سیاست جنایی مانند نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی، ضرورت همسویی حکومت با مردم، بهرهوری از مشارکت جمعی در پیشگیری، وظیفۀ دولت در اتخاذ بهترین و موثرترین روش پیشگیری و ضرورت توسعۀ ولایت ایمانی را مطرح کرده است. در قران کریم جلوه هایی از این سیاست مانند امر به معروف و نهی از منکر ، اصلاح ذات البین، شوری و تعاون در نیکی مطرح شده که مورد بحث در این پژوهش خواهد بود. براساس آیات قرآن علاوه بر مشارکت آحاد مردم در مقابله با بزهکاری، سازمان دادن به مشارکت توسط دولت مطرح گردیده است. توجه به مبانی قرانی سیاست جنایی مشارکتی می تواند موجب تحول عظیم و نوین در سیاست جنایی کشورهای اسلامی گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Foundation and Practices of Cooperative Criminal Policy
نویسندگان [English]
- Abdulmalek Vahidi 1
- Mahdi Sheidaeian 2
- mahmood merkhalili 3
1 PhD in Criminal Law and Criminology, University of Tehran (Farabi Campus), Qom, Iran.
2 Assistant Professor of Criminal Law and Criminology, University of Tehran (Farabi Campus), Qom, Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor of Criminal Law and Criminology, University of Tehran (Farabi Campus), Qom, Iran.
چکیده [English]
The failure of purely governmental responses to criminal phenomena and the increase in criminal inflation have necessitated a focus on participatory criminal policy. A policy that can provide organized responses to criminal phenomena with the participation of people and civil society organizations. In order to achieve these principles, the present study has raised issues such as the institutionalization of social responsibility, the necessity of government alignment with the people, the efficiency of collective participation in prevention, the duty of the government to adopt the best practices and the necessity of developing the province of faith.
In order to understand the Qur'anic instances of this policy, he has spoken of the good and forbidding the evil, the correction of the essence, the salutation, and the co-operation in goodness, and has come to the conclusion that participatory criminal policy is not only fundamentally problematic, but also manifestations and instances. Much of it is found in Qur'anic verses related to the above concepts.
According to the Qur'anic verses, not only is the participation of the people and the public institutions in the fight against criminal phenomena justified, but the government and government officials are also obliged to accept and foster such participation.
کلیدواژهها [English]
- Participation
- Criminal Policy
- Criminality
- crime prevention
- social responsibility
- آشوری، داریوش. ( ۱۳۸۶). دانشنامة سیاسی، تهران، مروارید.
- آنسل، مارک. ( ۱۳۷۵). دفاع اجتماعی، ترجمة محمّد آشوری و علیحسین نجفی ابرندآبادی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- ابوالحمد، عبدالحمید. (1365). مبانی علم سیاست، چاپ سوم، تهران، انتشارات توس.
- اردبیلی، محمّدعلی.(1385). حقوق جزای عمومی، ج1، تهران، نشر میزان.
- البهی، محمّد. (۱۳۶۲). مفاهیم اخلاقی و عقیدتی قرآن، ترجمة محمّدصادق سجادی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- پرادل، ژان. (۱۳۸۸). تاریخ اندیشههای کیفری، ترجمة علیحسین نجفی ابرندآبادی، تهران، سمت.
- جاویدی حقسرشت، فرزانه. (۱۳۸۸). امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد حقوق شهروندی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- چلبی، مسعود. (۱۳۷۵). جامعهشناسی نظم، تهران، نشر نی.
- حاجی دهآبادی، محمّدعلی. (۱۳۸۸). «امر به معروف و نهی از منکر و سیاست جنایی»، مجلّة فقه و حقوق، شمارة ۱.
- حاجی دهآبادی، محمّدعلی. (۱۳۷۸). ارتباط اخلاق و سیاست جنایی، پایاننامة کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه مفید.
- حاجیزاده، مهین و آورجه محیالدین. (۱۳۹۳). «مسئولیّتپذیری اجتماعی در قران کریم از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان»، دوفصلنامة قرآن در آیینة پژوهش، سال اوّل، شمارة اوّل.
- حسینی، سیّدمحمّد. (۱۳۸۳). سیاست جنایی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- دلماس مارتی، میری. (۱۳۸۲). نظامهای بزرگ سیاست جنایی، ترجمة علیحسین نجفی ابرندآبادی، ج۱، تهران، میزان.
- دیوبندى، محمود حسن. (۱۳۸۵). تفسیر کابلى (از دیدگاه اهل سنّت)، 6 جلدی، تهران، احسان.
- ستوده، هدایتالله. (۱۳۷۳). مقدّمهای برآسیبشناسی اجتماعی، تهران، آوای نور.
- سعدی، مصلح الدین. (۱۳۳۸). کلّیّات اشعار سعدی، تصحیح محمّد حسن علمی.
- سلیمی، علی، داوری، محمّد. (۱۳۸۰). جامعهشناسی کجروی. قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سیّدمحمّد اصغری. (1378). مسؤلیّت همگانی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر، چاپ اوّل، تهران، مؤسّسة اطّلاعات.
- شریعتمداری، جعفر. (۱۳۷۷). شرح و تفسیر لغات بر اساس تفسیر نمونه، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
- شیری، عباس. (۱۳۹۶). عدالت ترمیمی، تهران، میزان.
- کلینی، محمّد بن یعقوب. (۱۳۸۶). اصول کافی، ترجمة مهدی ایتالهی، تهران، جهان آرا.
- مارتینژ، رنه. (۱۳۸۲). تاریخ حقوق کیفری در اروپا، ترجمة محمد رضا گودرزی بروجردی، تهران، مجد.
- مدنی، سیّدجلال الدین (۱۳۷۴). مبانی و کلّیّات علوم سیاسی، ج 1 تهران، مؤلّف.
- مطهری، مرتضی. (۱۳۹۲). انسان کامل، قم، صدرا.
- میر خلیلی، سیّدمحمود. (۱۳۸۹). «نمای سیاست جنایی اسلام»، فصلنامة حقوق، مجلّة دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دورة 40، شمارة 7.
- نجفی ابراندآبادی، علیحسین. (۱۳۸۲). از سیاست کیفری تا سیاست جنایی، پیشگفتار در: لاژرژ، کریستین، درآمدی برسیاست جنایی، ترجمة علیحسین نجفی ابرندآبادی، تهران، میزان.
- نجفی ابرندآبادی ، علیحسین. (۱۳۷۸). مباحثی در علوم جنایی، تقریرات درس سیاست جنایی، دورة دکتری دانشگاه شهید بهشتی، تهیه و تنظیم: فاطمه قناد.
- نوبهار، رحیم. (۱۳۹۵). نهاد توبه و عدالت ترمیمی: چشمانداز اسلامی، در دانشنامة عدالت ترمیمی (مجموعه مقالههای همایش بینالمللی عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم)، تهران، میزان.
- نوری همدانی، حسین. (۱۳۷۹). امر به معروف و نهی از منکر، مترجم: محمّد اشتهاردی، قم، دفتر تبیلغات.
- وحیدی، عبدالملک. (۱۳۸۹). سیاست جنایی افغانستان در قبال بزهدیدگی اطفال در پرتو اسناد بین المللی، پایاننامة کار شناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه اهلبیت.
ب. عربی
- الآمدی، عبدالواحد. (1470 ق / 1987م ). غررالحکم و درر الکم، بیروت، مؤسّسة الا علمی للمطبوعات.
- ابن بابویه، محمّد بن علی. (۱۳۷۰). امالی شیخ صدوق، تهران، کتابچی.
- ابنابیالحدید، ابوحامد. (1409ه/ 1989م). شرح نهجالبلاغه، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
- البعلبکی، روحی. ( ۲۰۰۸م). المورد، بیروت، دار العلم للملایین.
- حاج سیّدجوادی، صدر، خرّمشاهی، احمد بهاءالدین. (۱۳۷۵). دایرة المعارف تشیع، تهران، شهید سعید محلی.
- حرّعاملی، محمّدبنحسن. (۱۳۹۱ ق). وسائل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، بیروت، دار التراث العربی.
- حویزى، عبدعلى بن جمعه. (۱۴۱۵ ق). تفسیر نور الثقلین، 5 جلدی، قم، اسماعیلیان.
- خمینی، روح الله. (1370). تحریر الوسیله، ج۱، قم، جامعة مدرّسین.
- الدیلمی، حسن بن ابی الحسن. (۱۴۲۴ ق). ارشاد القلوب، ج۱، بیجا، دارالاسوه.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (۱۴۱۳ ق ). مفردات الفاظ القرآن، دمشق.
- طباطبایى، محمّدحسین. (۱۳۹۰ ق). المیزان فی تفسیر القرآن، 20 جلدی، بیروت، مؤسّسة الأعلمی للمطبوعات.
- طریحی، فخر الدین بن محمّد. (۱۳۶۲). مجمع البحرین، تهران، چاپ حسینی.
- عبدالسلام احمد. (۱۹۷۸م). دراسات فی مصطلح السیاسه عندالعرب، تونس، الشرکة التونسیه للتوزیع.
- على بن ابىطالب. (۱۴۱۴ ق). نهج البلاغه، 1جلد، قم، موسسة دار الهجرة.
- فارابی، محمّد بن محمّد. (۱۹۸۲م). آراء اهل مدینه الفاضله، بیروت، البیر نصری نادر.
- فضل الله، محمّد حسین. (۱۴۱۹ق). من وحى القرآن، 25 جلدی، بیروت، دار الملاک.
- کاهلوندی، محمّد یوسف. (۱۴۱۷ ق). حیات الصحابه، بیروت دار الکتب العربی.
- مجلسی، محمّدباقر. (۱۳۶۲). بحار الانوار، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
- مرکز فرهنگ و معارف قرآن. (۱۳۶۵). دایره المعارف قرآن کریم، قم، بستان کتاب.
- میرزایی، علی اکبر. (۱۳۸۵). نهج الفصاحه، قم، انتشارات چاف.
- نجفی، محمّدحسن. (۱۳۶۲). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج۲۱، چاپ سوم، قم: جامعه مدرسین