نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
چکیده
روایاتی چند از شفاعت در حد نهی میکن د. این روایات اغلب، مطلق و ناظر به حدود
اصطلاحی تفسیر و تعبیر شدهاند. در نتیجه، تفاوت میان حکم شفاعت در حد و تعزیر یکی از
اسباب ترسیم نظام افتراقی حد-تعزیر قلمداد شده است. این مقاله با بررسی انتقادی متون مربوط
نتیجه میگیرد که حکم شفاعت در حد و تعزیر آ نقدرها که تصور م یشود متفاوت نیست؛
نخست، ممنوعیت شفاعت به ح دود اصطلاحی اختصاص ندار د. گون ههایی از شفاعت مانند
شفاعت تبعیضآمیز، شفاعتی که بر مصالح عقلایی مبتنی نباشد یا شفاعتی که اصل قطعیت اجرای
کیفر را متزلزل کند در حد باشد یا تعزیر، جایز نیس ت. دوم، ممنوعیت شفاعت در حد، مطلق
نیست. به گواهی نصوص مربوط، شفاعت در حد آنگاه که پرونده به دادگاه نرفته باشد ب هویژه
آنگاه که مورد از جرایم حقالناسی باشد و بزهکار توبه کرده و به اصلاح گراییده باشد، یا جرم به
اقرار ثابت شده باشد جایز بلکه با شرایطی مطلوب است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Intercession for Offenders in Had and Ta’zir Punishments
نویسنده [English]
- Rahim Nobahar
چکیده [English]
There are some religious narrations prohibiting one to intercede for
offenders in Hodud (specific religious punishments). These narrations have
often been construed and interpreted categorically and specifically referred
to Hodud in its idiomatic and narrow sense, i.e. specific religious
punishments. This understanding, in its turn, has led to form a differential
system of Had-Ta’zir. Through a critical study of the related narrations, the
author concludes that the intercession in Had and Ta’zir is not as much
different as it is understood in the traditional view. First, the prohibition of
intercession for criminals is not limited to those who have been convicted to
Hodud. Discriminatory and unwise intercession or the one which weakens
the certainty of punishment, are not acceptable- whether in Had or Ta’zir
punishment. Secondly, the prohibition of intercession for the offenders in
Hodud cases is not categorical. According to some evidences in the related
narrations, it is allowed to intercede for wrongdoer provided that the case
has not been taken to the court yet; particularly when the case revolves
around the right of people (rather than right of God) and the wrongdoer has
repented and been corrected or the crime has been proved through the
offender’s confession
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Had
- Ta’Zir
- intercession
- Mediation
- Criminal justice