سید مصطفی مشکات
چکیده
امروزه سرمایهگذاری در فوتبال به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزشها در سطح جهان، روند رو به تزایدی را به خود گرفته است؛ پولهای کلانی که در مسیر نقل و انتقال بازیکنها، حقّ پخش تلویزیونی، حمایتگری و غیره هزینه میشود، بستر مساعدی را برای پولشویی در عرصه فوتبال فراهم آورده است؛ از این رو، گروه اقدام مالی در لوای یگانه نهاد بیندولتی ...
بیشتر
امروزه سرمایهگذاری در فوتبال به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزشها در سطح جهان، روند رو به تزایدی را به خود گرفته است؛ پولهای کلانی که در مسیر نقل و انتقال بازیکنها، حقّ پخش تلویزیونی، حمایتگری و غیره هزینه میشود، بستر مساعدی را برای پولشویی در عرصه فوتبال فراهم آورده است؛ از این رو، گروه اقدام مالی در لوای یگانه نهاد بیندولتی در مسیر مقابله با پولشویی، با انتشار گزارشی در سال 2009 راجع به چنین فضای خطرناکی هشدارهای لازم را اعلام نمود. با کنکاشی که در طی این نوشتار صورت پذیرفت مشخّص گردید، گروه اقدام مالی راهبرد متناسبی را در راستای مقابله با پولشویی در بستر فوتبال مورد انشاء و پیگیری قرار داده است؛ بدینترتیب، مکانیسم گروه اقدام مالی تنها منصرف به شناسایی بسترهای مستعد پولشویی در فوتبال نشده بلکه تدابیر متعدد پیشینی و پسینی نیز را دربرمی گیرد. با این وجود، ایران در عمل به تدابیر یادشده، رویکرد ناقصی را اتخاذ نموده است؛ بدینترتیب، در طی جستار حاضر، تلاش بر آن است تا علاوه بر احصاء و بررسی راهبرد گروه اقدام مالی در قبال پولشویی در فوتبال، به واکاوی درباره این موضوع پرداخته شود که کنشگران قانونگذاری ایران تا چه حد در مسیر اجرای تدابیر مذکور گام برداشتهاند.