TY - JOUR ID - 11169 TI - مسئولیت کیفری کاربر خودروی خودران در قبال صدمات وارده توسط آن‌ JO - فصلنامه پژوهش حقوق کیفری JA - JCLR LA - fa SN - 2345-3575 AU - برزگر, محمد رضا AU - الهام, غلامحسین AD - دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ایران، تهران AD - استادیار گروه حقو ق جزاو جرم شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 30 SP - 201 EP - 229 KW - مسئولیت کیفری KW - خودرو خودران KW - تصادف رانندگی KW - مسئولیت کاربر DO - 10.22054/jclr.2020.39009.1838 N2 - پیشرفت فناوری باعث تولید خودرویی شده است که نیاز به راننده انسانی ندارد. در سال 1396 اولین خودرو خودران در ایران با موفقیت آزمایش شد و در همان ماه رئیس پلیس راهور ناجا تردد خودروهای خودران را به دلیل فقدان قوانین مربوطه و مشخص نبودن مسئول در تصادفات احتمالی این خودروها، ممنوع اعلام کرد. از این‌رو، نوشتار حاضر در صدد بررسی این امر است که چگونه با قوانین کیفری فعلی، میتوان مسائل ناشی از صدمات ایجاد شده توسط خودرو خودران حل و فصل کرد. نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی با تطبیق مقررات موجود بر پدیده نوظهور خودروی خودران پیش رفته و در نهایت پس از تحلیل موضوع نتیجه‌گیری می‌نماید که مبنای اعمال مسئولیت بر کاربر خودران در سطح صفر، یک و دو همانند خودروهای معمولی می‌باشد چرا که در نهایت هر نتیجه‌ای که از ترکیب رانندگی کاربر و سیستم‌های کمک‌ راننده حاصل شود، منتسب به کاربر است. مبنای اعمال مسئولیت در سطح سه، ترک فعل کاربر می‌باشد. خودران سطح چهار ترکیبی از خودران سطح سه و پنج می‌باشد و در خصوص مسئولیت کاربر آن، ترکیبی از مسئولیت در سطح سه و مسئولیت در سطح پنج می‌تواند اعمال ‌شود. در خصوص خودران سطح پنج تسبیب مبنای مسئولیت کاربر می‌باشد. UR - https://jclr.atu.ac.ir/article_11169.html L1 - https://jclr.atu.ac.ir/article_11169_a885a03f9084d6551f120b16836460a4.pdf ER -