@article { author = {Akbari, Jahandar and Ashouri, Mohammad and Ardabili, Mohammad Ali and saffaari, ali}, title = {Philosophy of death penalty through a look at the criminal law of Iran}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {8}, number = {30}, pages = {9-41}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2020.39809.1864}, abstract = {Death penalty is disputed retribution between the chain of retributions with different execution styles has accompanied humans throughout history with numerous followers and opponents. In the last decades disputes between the followers and opponents between the followers and opponents of this retribution has continued more extensively. The result of these fundamental disputes of the opponents and elimination of this retribution from the criminal law or in some cases, despite keeping it in texts. The execution is eliminated. This article focuses on the death penalty while looking for attaining the philosophy of death penalty by utilizing the two major views of retributivism and utilitarianism in philosophy of retribution and it’s reconciliation with each of the two views mentioned before. The results indicate the although death penalty is mostly accordant to the objectives of utilitarianism like incapacitation and relative compatibility with preventing through intimidation, it is corresponding more with the opponent view that is retributivism. Revocation or undermining the routine futuristic justifications of life deprivation punishment, can help legislator remove or at least limit the punishment.}, keywords = {Death penalty,retributivism,Utilitarianism,Philosophy}, title_fa = {فلسفه سلب حیات با نگاهی بر حقوق کیفری ایران}, abstract_fa = {سلب حیات شدیدترین کیفر در بین سلسله کیفرها با روش‌های اجرایی گوناگون در طول تاریخ همراه بشر بوده و دارای طرفداران و مخالفین بیشمار می‌باشد. در چند دهه اخیر مناقشات بین موافقین و مخالفین این کیفر با عمق بیشتری ادامه داشته است. برآیند این اختلافات بنیادی حکایت از تفوق مخالفین و حذف این کیفر در بسیاری از کشورها در قانون و یا در عمل دارد. مقاله حاضر با تمرکز بر کیفر سلب حیات و با تمسک به دو نگرش کلان پیشینه نگر و آینده نگر در زمینه فلسفه کیفر، به دنبال احراز فلسفه کیفر سلب حیات و میزان تطبیق آن با هر یک از دو نگرش مذکور می‌باشد. در این فرایند آشکار می گردد هرچند کیفر سلب حیات علی رغم هم نوایی نسبتاً کامل با اهداف آینده گری نظیر ناتوان سازی و همراهی نسبی با بازدارندگی از طریق ارعاب، به تفکر رقیب یعنی پیشینه‌گرا نزدیکتر می‌باشد. ابطال یا تضعیف توجیهات آینده نگر معمول کیفر سلب حیات می تواند در حذف یا حداقل محدود کردن آن کیفر به قانونگذار کمک نماید.}, keywords_fa = {کیفر سلب حیات,پیشینه گرا,آینده گرا,فلسفه}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_11163.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_11163_521f05e2ec66f5f4cbe910ca9e131033.pdf} }