فقه و حقوق اسلامی
بازخوانی انتقادی انگاره‌‌ی «دوگانگی کیفر» در نظام کیفری اسلام در پرتو کاربردشناسی حد و تعزیر

حسین خدایار

دوره 12، شماره 45 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/jclr.2024.72233.2559

چکیده
  برابر یک انگاره‌‌ی رایج و شناخته‌شده‌‌ی فقهی، مجازات‌ها در اسلام، از یک نظام دوگانه پیروی می‌کنند. بر این پایه، جدای از جنایات، کیفرها ناگزیر یا حد هستند یا تعزیر. البته این انگاره‌‌ی رایج، ماهیتاً نامنصوص و تخریجی است و منجر به شکل‌گیری انگاره‌های نامنصوص دیگری نیز شده است. از جمله اینکه، به دلیل «دون‌الحد» بودن کیفرهای ...  بیشتر

فقه و حقوق اسلامی
بازشناخت فقهی پرداخت دیه در موارد خاص از بیت‌‌المال

علی فارسی مدان؛ عنایت شریفی

دوره 12، شماره 44 ، مهر 1402، ، صفحه 233-272

https://doi.org/10.22054/jclr.2024.66037.2446

چکیده
   یکی از کارکردهای فقهی و اقتصادی بیت‌المال پرداخت دیه در موارد خاص است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که پرداخت دیه در موارد خاص از بیت‌‌المال کدام است؟ نگارندگان تلاش نموده ‌‌اند با بررسی مستندات فقهی و روایی، پرداخت دیه در موارد خاص را بررسی کنند. زیرا بیت‌المال نسبت به پرداخت دیه مسئولیت ...  بیشتر

فقه و حقوق اسلامی
امکان‌سنجیِ فقهیِ توافق بر اجرای نادرست قصاص

حسن پور لطف اله؛ مهدی موحدی محب؛ خسرو مومنی؛ احمد مرتاضی

دوره 11، شماره 43 ، تیر 1402، ، صفحه 105-133

https://doi.org/10.22054/jclr.2023.58221.2279

چکیده
  با عنایت به اینکه قصاص از جمله حقوق‌الناس است، این پرسش مطرح است که در صورت تعلّق قصاص به یکی از اعضای زوج بدن، آیا مصالحه بر تغییر محلّ قصاص به عضو مشابه، مشروع و موجب سقوط مجازات استحقاقی است؟ مشهور فقیهان، چنین توافقی را باطل دانسته‌ و معتقدند که اگر با تکیه ‌بر این توافق، عضو مشابه قصاص شود، حقّ ‌قصاص مجنی‌علیه، همچنان باقی بوده، ...  بیشتر

فقه و حقوق اسلامی
تحلیل فقهی حکم قصاص مسلمان در برابر قتل شهروندان اهل ذمه در جامعه اسلامی

جواد سرخوش؛ حنانه نصرت خوارزمی

دوره 11، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 125-151

https://doi.org/10.22054/jclr.2023.53378.2157

چکیده
  در فقه اسلامی یکی از شروط اعمال مجازات قصاص، تساوی جانی و مجنی­علیه در دین است. در فقه امامیه دو دیدگاه کلی در این زمینه وجود دارد؛ اکثر فقهای امامیه معتقد به عدم قصاص مسلمان در برابر قتل اهل ذمه هستند. براین اساس مطابق رأی مشهور فقهای امامیه، مسلمان در صورت قتل اهل ذمه، قصاص نمی شود مگر آنکه به کشتن آنها عادت پیدا کرده باشد که در این ...  بیشتر

فقه و حقوق اسلامی
واگرایی مواد (568) و (569) قانون مجازات اسلامی در راستای تعیین دیه شکستگی با تأکید بر نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه

محمد جعفر صادق پور

دوره 11، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 153-174

https://doi.org/10.22054/jclr.2023.59592.2301

چکیده
  مقنن در ماده (568) و بند (الف) ماده (569) قانون مجازات اسلامی در مقام بیان میزان دیه شکستگی برآمده است. اختصاص دو ماده مختلف به این امر موجب ایجاد تلقی تفاوت موضوعی این دو مقرره شده است. این نگره، با توجه به تصریح مقنن به اختصاص حکم ماده (568) به «شکستگی عضو» و معطوف ساختن حکم ماده (569) به «شکستگی استخوان عضو» تقویت می­شود. تعدد یا ...  بیشتر

فقه و حقوق اسلامی
کیفر سرقت در مرتبه چهارم از منظر فقه امامیه ‏«با مطالعه تطبیقی در فقه مذاهب اسلامی»

علی محمدیان

دوره 11، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 175-201

https://doi.org/10.22054/jclr.2022.53620.2143

چکیده
  مطابق نظریه رایج در فقه امامیه، فرجام کار سارقی که به کرات مرتکب سرقت شود، در مرتبه چهارم چیزی جز قتل و سلب حیات نخواهد بود. این دیدگاه اگرچه در ماده 278 ق.م.ا(مصوب 1392) نیز به تبعیت از مشهور فقیهان به رسمیت شناخته شده است؛ لکن مخالفت برخی از فقهای متأخر را از این حیث که خلاف احتیاط لازم در دماء است به همراه داشته است. شایان توجه آنکه مسئله ...  بیشتر