دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120Foundations and Evolution of Nationality-Based Jurisdictionمبانی و تحولات اصول صلاحیت مبتنی بر رابطه تابعیت930711810.22054/jclr.2017.7118FAحسنپور بافرانیدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170225<strong> </strong> <br />Investigating the criminal laws of different countries show that nationality principle is one of the most important principles of extra-territorial criminal jurisdiction. For the first time in the history of Criminal law in Iran, the principle of nationality-based jurisdiction was accepted. The rule of No Double Jeopardy which had been rejected in the wake of Islamic Revolution (1979) came into existence once again . However, some other evolutions could also come to view in the same line with the consideration of jurisdiction based on the nationality of victim such as the application of jurisdiction is subjected to the claim of plaintiff and also the opinion of public prosecutor’s office; these two conditions were not in contrast to Shaira standard at least in the field of Tazirat.
<strong>چکیده</strong>
تحولات اصول صلاحیت مبتنی بر رابطهی تابعیت در قانون مجازات اسلامی 1392 قابل انکار نیست. برای اولین بار در تاریخ حقوق کیفری ایران، اصل صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنیعلیه پذیرفته شد. قاعدهی منع محاکمهی مجدد که پس از انقلاب اسلامی حذف شده بود، مجداً در هر دو شکل اصل صلاحیت شخصی و اصل صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنی علیه پذیرفته شد. در عین حال در راستای توجه به مبانی اصول صلاحیت مبتنی بر رابطهی تابعیت، تحولات دیگری نیز میتوانست به این موارد اضافه شود، از جمله این که شرط اعمال هردو شکل صلاحیت مورد اشاره، منوط به وجود شکایت شاکی و علاوه بر آن تشخیص دادسرا مبنی بر مناسب بودن تعقیب باشد؛ دو شرطی که پذیرش آنها حداقل در قلمرو جرایم تعزیری، مغایرتی هم با موازین شرعی نداشت.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120from the Restitution of Crime Against Children to How to Recovery the Damages with Comparative Approach Toward the European and American Rules and International Documentsاز جبران خسارت ناشی از جرم علیه کودک تا نحوه ترمیم خسارات؛ با نگاهی تطبیقی به قوانین کشورهای اروپایی، آمریکایی و اسناد بین المللی3165711910.22054/jclr.2017.7119FAشادیعظیم زادهاستادیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه ازاد اسلامی تهران واحد الکترونیک0000000264186014هدیههدایتدانش آموخته حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه مفید قمJournal Article20170225<strong>Abstract;</strong>
<strong> </strong>
Committing crime against children causes material losses or physical abuses and causes severe mental damages which cause defamation of children, insufficiency and children’s psychiatric disorders. The sentencing phase or determining punishment should accompany with material and moral restitution including emotional and mental restitution mechanisms which is not only one of the easiest and the most prominent species of protection of victims but also is prevention from re-victimization and reducing damages to a child and healing from emotional and mental damages. Restitution must be provided by the offender and if this is not possible on behalf of the offender, it must be provided by the government, insurance and special funds. Effects of mechanisms of restitution appear on the child victim directly and the more extensive, will prevent the extension of the harm caused by crime against the child. Hence, sentencing for offenders of crimes against children has a close relationship and worthy of study with restoration and restitution mechanisms.ارتکاب جرم علیه کودک، ضررهای مادی یا آزارهای جسمانی و در شرایطی خاص تألمات شدید روحی را برای او به بار میآورد که این تألمات موجب هتک حیثیت و آبروی کودک شده و در شرایط حاد، نارسایی و اختلال روانی کودک را سبب خواهد شد. مرحلهی صدور حکم یا تعیین مجازات باید با سازوکارهای جبران خسارت مادی و معنوی اعم از عاطفی و روانی همراه باشد که نه تنها، از سادهترین و در عین حال برجستهترین گونههای حمایت از بزهدیدگان است، بلکه، راهکاری جهت پیشگیری از تکرار بزهدیدگی و کاهش صدمات وارده به کودک و التیام بخشی آلام روحی و روانی او میباشد. جبران خسارت باید از سوی خود بزهکار و در صورتی که تحمیل آن بر بزهکار ممکن نباشد، از سوی دولت، بیمه و یا صندوقهای خاص تامین شود. آثار سازوکار جبران خسارت مستقیما بر کودک بزهدیده تبلور مییابد و هر چه گستردهتر باشد از گسترش آسیب وارده در اثر ارتکاب جرم علیه کودک جلوگیری میکند. بنابراین، تعیین مجازات برای بزهکارِ کودک آزار با سازوکارهای ترمیم و جبران خسارتهای وارده بر این بزهدیدگان از رابطهی تنگاتنگ و حائز مطالعهای برخوردار است. دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120Analysis and Criticism of Jurisprudential Bases of the
Article 249 of the Islamic Penal Code (1392)تحلیل و نقد مبانی فقهی مادهی 249 قانون مجازات اسلامی مصوّب 13926789712010.22054/jclr.2017.7120FAعلیمحمدیاندانش آموخته دکتری رشته فقه و حقوق از دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225One of the examples of Qazf which has been resulted in disagreement in Islamic jurists’ opinions is the case according to which one addresses another party “ you had sex with my wife, or you had sex with a man”. In such case, Islamic jurists hold that the crime of Qazf has been occurred but they have disagreement on the occurrence of crime toward the third party. Most of past Islamic jurists held that Qazf has been proven but recent Islamic jurists believe the other way and failed to accept this idea .The Islamic Penal Code adopted in 1392 is in the same line with the latter group. On the strength of art. 249 stipulates that if one attribute sex to another one by saying you have had sex with a women or a man, only the person who has been accused has the right to claim at the court .This text with a descriptive and analytical charecter and with the library method follows the arguments of these two groups and criticizes and investigates them. The results show that reasons of recent group is not complete, and the verity of customary of given terms in Qazf proves the validity of former group’s perspective.یکی از مصادیق جرم قذف که به دلیل شایع و فراگیر بودن باعث ایجاد اختلاف در بین فقها گردیده، حالتی است که در آن شخصی به دیگری چنین بگوید: «تو با فلان زن زنا کردی، یا با فلان مرد لواط نمودی». فقها در صورت بروز حالت مزبور حد قذف را نسبت به مواجه محقق دانسته؛ لیکن در تحقق آن نسبت به منسوبالیه اختلاف نمودهاند. مشهور متقدمان در فرض مزبور قائل به وجوب حد شده؛ لیکن اشهر متأخران چنین دیدگاهی را بر نتابیدهاند. قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 نیز در مادهی 249 موافقت خود را با دیدگاه متأخران نمایان ساخته است: «هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کردهای» فقط نسبت به مخاطب قاذف محسوب میشود». نوشتار حاضر در پژوهشی توصیفی–تحلیلی، متکی بر روش کتابخانهای، با نگاهی مسئله محورانه، بررسی ادلّه طرفین و نقد و تحلیل آنها را دنبال میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد مستندات قائلان به عدم تحقق حد در جانب منسوبالیه تام نبوده و ظهور و صدق عرفی عبارت مذکور در تحقق قذف، صحّت دیدگاه مشهور متقدّمان را به اثبات میرساند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120An Analysis on the Relationship Between Religious Identity and the Prevention of Crimeتحلیل رابطه ی مؤلفه های هویت دینی و پیشگیری از جرم91125712110.22054/jclr.2017.7121FAقدرت الهخسرو شاهیاستادیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه اصفهانحسینجوادی حسین آبادیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170225The present study aims to examine the relationship between religious identity and youth crime prevention on Isfahan University students. Method of research was descriptive of correlation and with self-reporting. All of the students of Isfahan University formed the number of statistical community (N= 11241) and just 731 individuals were selected (n=371) as the random example. The tools of researcher for collecting information on the religious identity was based on the religious identity components Glock and stark; in the case of perpetration of crime, it was based on the self-reporting which was confirmed by five scholars and its validity and subject experts with religious identity for cronbach's alpha coefficient of 0.83 questionnaire and the questionnaire was calculated 0.85. In order to analyze the data from the descriptive statistics include frequency, percentage and mean and statistical inference including Pearson, factor analysis of variance analysis and multiple regression test was used. The findings showed that between religious identity and committing crimes (r =-0.402) there is a significant relationship. As well as between religious identity i.e. the ritual dimension, experimental, and consequence dimensions with committing crimes to arrange with the coefficient (r =-0.318), (r =-0.284), (r =-0.403) and (r =-0.375) there was a significant relationship. The result of step by step regression coefficient was also indicated in the first step and the next step after the second ritual faith is a crime rate Predictor. The findings also showed that the proportion of demographic factors in committing crimes among men is more than among women. This is while the average women in religious identity more than men to acquire.<strong>چکیده؛</strong><br /> پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش ابعاد هویت دینی در پیشگیری از ارتکاب جرم در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان به تعداد 11241 نفر تشکیل دادهاند که از این میان مطابق با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم تعداد 371 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بُعد هویت دینی پرسشنامه محقق ساخته براساس مولفههای هویت دینی گلارک و استارک و در بُعد ارتکاب جرم، پرسشنامه محقق ساخته خود اظهاری جرایم بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات پنج نفر از صاحب نظران تایید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی هویت دینی 83/0 و پرسشنامهی جرایم 85/0 محاسبه گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد و میانگین و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند بین هویت دینی و ارتکاب جرایم ( 402/0-) رابطهی معنیدار منفی وجود دارد. به این معنا که با افزایش میزان دینداری، نرخ ارتکاب جرم کاهش پیدا کرده است. همچنین بین ابعاد هویت دینی یعنی بُعد اعتقادی، تجربی، مناسکی و پیامدی با ارتکاب جرایم به ترتیب با ضـریب (318/0-)، ( 284/0-)، ( 403/0-) و ( 375/0-) رابطهی معنیدار وجود داشت. نتایج حاصل از ضریب رگرسیون گام به گام نیز نشان داد در گام اول بُعد مناسکی و در گام دوم بُعد اعتقادی پیشبینیکنندهی میزان جرایم است. یافتهها همچنین نشان دادهاند که زنان میانگین بیشتری در ابعاد هویت دینی بهدست آورده و به نسبت <br /> کمتری از مردان مرتکب جرم شدهاند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120Rehabilitation of the Victim in the light of Clinical Victimologyبازتوانی بزه دیده در پرتو بزه دیدهشناسی بالینی127154712210.22054/jclr.2017.7122FAابوالقاسمخدادیاستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شاهدمریمافتخاردانشجوی تخصصی روانپزشکی انستیتو روانپزشکی تهران - دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20170227<strong>Abstract</strong>
<strong> </strong>
Clinical victimology aims to identify the pain and suffering caused by crime, compensation of damage for crime victims, and eventually, treatment and rehabilitation of the victim. But, investigating this issue has been, to some extent, neglected in the criminological literature of Iran. Hence, this article attempts to specify the conceptual framework and phases of clinical victimology. In this regard, different damages imposed to the victims are reviewed by providing a new understanding of post-traumatic stress disorder. One of the most important subjects of clinical victimology is recognizing the symptoms and etiology of this disorder, as the most important reaction after a criminal event. After understanding this important issue by using medical science, psychiatry and psychology, a variety of emotional and psychological support measures, pharmacotherapy and psychotherapy are provided to reduce the impact of incidents of criminal damage and attempt to rehabilitate the victim (of an offences), and at the end of the day, the Amending the Legal Medicine Organization is suggested to promote clinical services to victim (of an offences).بزهدیده شناسی بالینی به دنبال شناخت درد و رنج ناشی ازجرم، جبران آسیب و زیان بزهدیده و در نهایت، درمان و بازتوانی بزهدیده است. اما در ادبیات جرم شناسی ایران بررسی این موضوع، کمتر دید میشود. بنابراین در این مقاله سعی شده است، چارچوب مفهومی و مراحل بزهدیده شناسی بالینی تبیین شود. در این راستا، انواع آسیبهای وارد شده بر بزهدیدگان همراه با ارائهی شناخت جدیدی از اختلال استرس پس از آسیب، نشانهها و سبب شناسی این اختلال بررسی میشود. اختلال استرس پس از آسیب، واکنش شایعی است که انسانها در مقابل رویدادهای بسیار استرسزا یا آسیبزا از خود نشان میدهند. پس از درک این مهم، با استفاده از دانش پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی، انواع تدابیر حمایتی روانی و عاطفی، دارو درمانی و روان درمانی برای کاهش آثار آسیبهای واقعهی مجرمانه و تلاش برای بازتوانی بزهدیده ارائه میشود و در انتهای بحث، برای ارتقای ارائهی خدمات بالینی به بزهدیده، اصلاح قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی پیشنهاد شده استدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357551720170120The Validity of the Principle of Legality in Afghan Criminal Law: Problems and Solutionsاعتبار اصل قانونی بودن در حقوق کیفری افغانستان: مشکلها و راهکارها155188712310.22054/jclr.2017.7123FAمحمدصدر توحیدخانهپژوهشگر بنیاد ماکس پلانک برای حاکمیت قانونJournal Article20170227 <br />According to the Afghan Constitution, in the absence of relevant statutory laws, courts shall refer to <em>Hanafi</em> jurisprudence. However, there are other explicit and implied constitutional conditions, which should be taken into consideration, including compliance with the principle of legality of crime and punishment, which as one of the most fundamental principles of modern criminal law is guaranteed not only in the current Constitution but also in all the six most recent Afghan constitutions. However, Article 1 of the Afghan Penal Code of 1976 stipulates that it regulates only <em>Tazirat</em> punishments and refers <em>Hodud</em>, <em>Qisas</em> and <em>Diyat</em> punishments to <em>Hanafi</em> jurisprudence. This article is repugnant to these explicit and implied constitutional conditions, and as a “weak law” can be ignored. Generally speaking, although <em>Sharia</em> enjoys a prominent position in the Afghan Constitution, its status is different from the Iranian Constitution, which governs generally and absolutely over all articles of the Constitution itself, as well as over all other laws and regulations. Besides, the legislator’s approach in the subsequent articles of the Afghan Penal Code of 1976 shows that even the legislator himself did not believe deeply in his own Article 1. Moreover, among recent laws, there are some examples that implicitly confirm the fact that Article 1 is not valid.اگر چه قانون اساسی افغانستان قاضی را مکلف کرده است چنانچه حکم قضیه را در قوانین مدون نیافت به فقه حنفی مراجعه کند، شرایطی صریح و ضمنی نیز برای این مراجعه تعیین کرده است. از جملهی این شرایط رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات است که به مثابه یکی از بنیادیترین اصول حقوق کیفری مدرن، به بهترین شکل، نه تنها در قانون اساسی فعلی بلکه در هر شش قانون اساسی اخیر افغانستان تضمین شده است. مادهی اول قانون جزا، مصوب ۱۳۵۵، نیز که حکم کرده این قانون جرایم و جزاهای تعزیری را تنظیم میکند و برای حدود، قصاص و دیات به فقه حنفی رجوع میشود، با این شرایطِ صریح و ضمنیِ قانون اساسی مغایر بوده و میتوان به مثابه یک «قانون ضعیف» از آن چشمپوشی کرد. به طور کلی، اگر چه شریعت در قانون اساسی افغانستان جایگاه ممتازی دارد، همانند قانون اساسی ایران نیست که بر عموم و اطلاق تمامی قوانین، از جمله مواد قانون اساسی، حاکم باشد. افزون بر این، رفتار قانونگذار در مواد بعدیِ همان قانون جزا نشان میدهد که خودِ وی نیز اعتقادی به مادهی اولِ این قانون نداشته و آن را صرفاً برای اجرا نشدن به تصویب رسانده است. در میان قوانین جدید نیز مواردی به چشم میآیند که به طور ضمنی بر بیاعتباری مادهی اولِ قانون جزا دلالت دارند.