دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221United Nations Security Council and its impact on the establishment of international security and criminal justiceشورای امنیت سازمان ملل متحد و تاثیر آن در ایجاد امنیت و عدالت کیفری بینالمللی9461211910.22054/jclr.2020.45294.1967FAسید امرالدینحجازیدانشکده حقوق ، دانشگاه علامه طباطباییمحمد علیصلح چیدانشکده حقوق و دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-2222-2222Journal Article20190902The global justice and security of today's world challenges a variety of issues, such as terrorism, human rights and human rights violations, crimes against humanity, war crimes, violent repression of authoritarian governments, etc., all of which have a significant impact on global criminal justice and security. They need to be restored, confronted and confronted. In the meantime, international bodies such as the United Nations Security Council, which on the one hand are subject to universal consensus and have their views and ratifications, and on the other hand have the power and capacity to deal with issues that violate international security and criminal justice, Consider a suitable solution. In this descriptive and analytical study, we found that the Security Council used tools such as the theory of responsibility and support, as well as the capacity to refer specific cases to the International Criminal Court, as well as the right to resort to military force and assign it to the United Nations. It is a consensus of the countries of the world, acting against the threatening manifestations of international criminal justice and security, all of which are palpable in the cases of Rwanda, Yugoslavia and the like.عدالت و امنیت بینالمللی حاکم بر جهان امروز را موضوعات مختلفی به چالش میکشد، معضلاتی نظیر تروریسم، نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، سرکوبهای خشن دولتهای خودکامه و غیره همگی تاثیر بسزایی در نقض عدالت و امنیت کیفری جهانی ایفا میکنند که نیازمند اعاده وضعیت و مقابله و برخورد است. در این میان، نهادهای بینالمللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که از یک سو مورد اجماع جهانی باشند و نظریات و مصوبات آنها لازمالاجرا باشد و از سوی دیگر ابزار و قدرت مقابله با موضوعات نقض کننده امنیت و عدالت کیفری بینالمللی را داشته باشند میتواند به عنوان یک راهکار متناسب تلقی گردد. در این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی تهیه شده است، دریافتیم که شورای امنیت با استفاده از ابزارهایی نظیر نظریه مسئولیت حمایت و همینطور ظرفیت ارجاع پروندههای خاص به دیوان کیفری بینالمللی و همینطور حق توسل به نیروی نظامی و انتساب آن به سازمان ملل که مورد اجماع کشورهای جهان میباشد، علیه مظاهر تهدید کننده عدالت و امنیت کیفری بینالمللی وارد عمل شده است که مصادیق آن در مجموع در پروندههای رواندا، یوگسلاوی و نظایر آن قابل لمس است.https://jclr.atu.ac.ir/article_12119_12c3b8a8134abcfe085bfb74e5b330fb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221The FATF's Strategy on Money Laundering in Football Sectorراهبرد گروه اقدام مالی (FATF) درقبال پولشویی در فوتبال47791212010.22054/jclr.2020.44181.1943FAسید مصطفیمشکاتدانش آموخته دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی0000-0003-1013-9340Journal Article20190626Today, an investment in football sector, which as one of the most popular sports around the world, has led to an upward trend. In fact, the huge money that has spent on the transfer of players, the right to broadcast television, sponsorship, etc., has provided a suitable platform for money laundering in the field of football. As a result, the Financial Action Task Force expressed the need for an alert on the issue of money laundering by publishing a 2009 report on such a dangerous environment. In this regard, the FATF does not just discourage the identification of vulnerable areas of money laundering in the football sector, but numerous prior and posterior mechanisms are in place to deal with these behaviors. Thus, during the present research, it attempts to study the FATF's measures against money laundering in football sector and also analyzes of Iranian legislator function to enforce each of the aforementioned measures.امروزه سرمایهگذاری در فوتبال به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزشها در سطح جهان، روند رو به تزایدی را به خود گرفته است؛ پولهای کلانی که در مسیر نقل و انتقال بازیکنها، حقّ پخش تلویزیونی، حمایتگری و غیره هزینه میشود، بستر مساعدی را برای پولشویی در عرصه فوتبال فراهم آورده است؛ از این رو، گروه اقدام مالی در لوای یگانه نهاد بیندولتی در مسیر مقابله با پولشویی، با انتشار گزارشی در سال 2009 راجع به چنین فضای خطرناکی هشدارهای لازم را اعلام نمود. با کنکاشی که در طی این نوشتار صورت پذیرفت مشخّص گردید، گروه اقدام مالی راهبرد متناسبی را در راستای مقابله با پولشویی در بستر فوتبال مورد انشاء و پیگیری قرار داده است؛ بدینترتیب، مکانیسم گروه اقدام مالی تنها منصرف به شناسایی بسترهای مستعد پولشویی در فوتبال نشده بلکه تدابیر متعدد پیشینی و پسینی نیز را دربرمی گیرد. با این وجود، ایران در عمل به تدابیر یادشده، رویکرد ناقصی را اتخاذ نموده است؛ بدینترتیب، در طی جستار حاضر، تلاش بر آن است تا علاوه بر احصاء و بررسی راهبرد گروه اقدام مالی در قبال پولشویی در فوتبال، به واکاوی درباره این موضوع پرداخته شود که کنشگران قانونگذاری ایران تا چه حد در مسیر اجرای تدابیر مذکور گام برداشتهاند.https://jclr.atu.ac.ir/article_12120_8b9a9ae8d012b765b7efc2ea771d48dc.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221Analysis position introduction of crime to other crimes, in Iran Criminal lawتحلیل وضعیت مقدمه بودن جرمی برای جرم دیگردرحقوق کیفری ایران811021212110.22054/jclr.2020.41314.1897FAمسعودبسامیگروه حقوق، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران.0000000324653332Journal Article20190314One of the severe qualities of punishments is plurality of crimes, it is divided into two types: actual and credit. About number of crime. Criminal lawyers believe to guilty punish severely, while .this view is not about the number of credit. But, regarding to examples of number of actual and credit there is disagreement, one of the differences is that a criminal during commit a crime, that is his/her main purpose, do another crime as an introduction of original crime. Now, the question is this situation the preliminary crime should be inside of main crime and believes in the unity of crime or it is one of the example of number crime (actual)? The Iranian Penal Code is silent about the topic under discussion but with reference to the doctrine and jurisprudence, it was necessary to consider this point that in the Iran's current criminal law, "give priority a crime to another” is one of the examples of actual plurality of crime.یکی از کیفیات مشددۀ مجازات، تعدد جرم است که به دو نوع واقعی و اعتباری تقسیم می شود.حقوقدانان غالباً در تعدد واقعی جرم معتقد به تشدید مجازات بزهکار هستند. در حالی که چنین دیدگاهی معمولاً راجع به تعدداعتباری وجود ندارد. درخصوص مصادیق تعدد واقعی واعتباری اختلاف نظر وجود دارد.یکی ازموارد اختلافی حالتی است که مجرم درطی مسیر ارتکاب جرمی که هدف اصلی اوست به ناچارجرم دیگری را نیز به عنوان مقدمه جرم اصلی مرتکب می شود.حال سوال این است که در این وضعیت باید جرم مقدماتی راداخل در جرم اصلی دید و قائل به وحدت جرم بود و موضوع را از مصادیق تعدداعتباری دانست یا اینکه موضوع از مصادیق تعدد واقعی جرم می باشد؟ نتیجه پژوهش بیانگر این است که قانون مجازات ایران راجع موضوع مورد بحث ساکت است لیکن با مراجعه به دکترین و رویه قضایی باید قایل به این نظر بود که در حقوق کیفری کنونی ایران «مقدمه بودن ارتکاب جرمی برای جرم دیگر» از مصادیق تعدد واقعی جرم می باشد.https://jclr.atu.ac.ir/article_12121_dacc94e72bf250d47c7d5bdfe92a1c20.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221Sentencing of multiple crime in alternative imprisonment; mitigation or aggravation?نقش نهاد تعدد جرم در تعیین مجازات جایگزین های حبس؛ تخفیف یا تشدید؟1031281212210.22054/jclr.2020.40992.1886FAابراهیمزارعپژوهشگر پژوهشکده حقوق جزا و جرمشناسی پژوهشگاه قوه قضاییه0000-0002-3153-3155محمد ابراهیمشمس ناتریدانشیار، گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق ، دانشگاه تهران پردیس فارابیمجتبیقاسمیاستادیار گروه حقوق و اقتصاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190302Alternative imprisonment have been evaluated from various aspects, but what makes all these kinds of writings valid is firstly their legal evaluation independently and in interacting with other institutions of Islamic Penal Code. Meanwhile if it is abandoned because of its inefficiency, it is not possible to exploit the benefits of its implementation. This study is attempt to examine the general condition of multiple crime in alternative imprisonments (article 72, IPC), and interaction with other law institutes. the same way, it scrutinizes the effect of this confrontation on the determination of the penalties for alternatives imprisonment to clarify the effectiveness of this lenient institute and the limitations of applicable penalties. what springs to mind first regarding the multiplicity of crimes and the existence of this condition in alternative imprisonment, is intensification of this institution to deprive the perpetrators of a criminal offense of alternative imprisonment. On contrary, with the clarification of concept, the immediate effects of this condition will be determined by the fact that it will exacerbate minor offenses on one hand and discount for serious crimes and dangerous offenders on the other hand. Consequently, the existence of such a condition in the alternative imprisonment will rupture this institution.مجازاتهای جایگزین حبس تاکنون از جنبههای مختلفی ارزیابی شده ولی آنچه به تمامی اینگونه نوشتهها اعتبار میدهد ارزیابی حقوقی و فنی آن اولاً مستقلا و ثانیاً در تعامل با سایر نهادهای قانون مجازات است که در صورت متروک ماندن این نهاد به دلیل ناکارامدی، امکان بهرهبرداری از فواید و منافع حاصل از اجرای آن نیز میسر نمیشود. موضوع مقاله حاضر بررسی مانع بودن تعدد جرم در مجازاتهای جایگزین حبس(ماده 72 ق.م.ا) به صورت مستقل نیز در تعامل با سایر نهادهای قانون و تأثیر آن بر تعیین مجازاتِ جایگزینهای حبس است تا میزان کارآیی این نهاد ارفاقی و حدود مجازات قابل اعمال روشن گردد. در خصوص تعدد جرم که مانع اعمال مجازات جایگزین حبس است، آنچه در بادی امر به ذهن متبادر میشود، تشدیدی بودن این نهاد جهت محروم ساختن مجرمین خطرناک از نهاد ارفاقی جایگزین حبس است ولی با روشن شدن مفهوم، حدود و ثغور و نیز آثاری که این نهاد ایجاد میکند، مشخص میشود که وجود آن باعث تشدید نسبت به جرایم خفیف از یک سو و تخفیف نسبت به جرایم سنگین و مجرمان خطرناک از سوی دیگر خواهد شد و در نتیجه وجود چنین موضوعی در مجازاتهای جایگزین حبس، باعث عدم انسجام در این نهاد ارفاقی خواهد بود.https://jclr.atu.ac.ir/article_12122_a3189a6e6b7a48f3ff70d4671e049e3f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221Innovative Ideas and Criminal Thoughts: The Difference between Crowdfunding and Terrorism Financingایده های نوآورانه و اندیشه های مجرمانه: مرز تأمین مالی جمعی و تأمین مالی تروریسم1291571212310.22054/jclr.2020.43471.1928FAعلیعسگری مروتدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهرانحسنعالی پوراستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0003-0119-8437مینامهرنوشاستادیار، گروه کارافرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهرانمجتبیبهرامی گروکارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی گرایش سیاست های تحقیق و توسعه، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20190530Crowdfunding is a new topic in management science, which means collecting funds to advance projects through popular contributions. This phenomenon, in order to attract public assistance in honoring new ideas and creative minds, calls for its operationalization in the community; However, there is a narrow difference in attracting public assistance for criminal acts, especially terrorism financing. In the financing of terrorism, the collection of funds or assets for the delivery of terrorist individuals or terrorist organizations can be of legal origin and popular assistance; therefore, the challenge of this article is that In a tangible criminal policy How should the distinction between innovative ideas and criminal thought be clarified? This paper, by examining the characteristics of crowdfunding, on the one hand, and the expression of the components of terrorism financing, on the other hand, has achieved that what determines this difference is the purpose of financing, not its origin and easing in source, along with the control of the destination (and not mere inquiring into the intentions of the citizens), can be a plan to support crowdfunding in society to fertilize ideas along with haltering the financing of terrorism.تامین مالی جمعی جستاری نوپدید در علم مدیریت و به معنای جمع آوری منابع مالی برای پیشبرد پروژهها از طریق مشارکتهای مردمی است. این پدیده به جهت جلب کمکهای همگانی در راستای ارج نهادن به ایدههای نو و ذهنهای خلاق، می-کوشد تا زمینه عملیاتی شدن آن در جامعه را فراهم سازد؛ با این حال مرز باریکی با جلب کمکهای مردمی برای انجام اقدامهای مجرمانه به ویژه تامین مالی تروریسم دارد. در تامین مالی تروریسم نیز تهیه یا جمعآوری وجوه یا اموال جهت ارایه به افراد تروریست یا سازمانهای تروریستی میتواند با منشا قانونی و کمکهای مردمی باشد و از همین در، چالش این نوشتار مطرح میگردد که در یک سیاست کیفری سنجیده چگونه باید مرز میان ایدههای نوآورانه و اندیشههای مجرمانه روشن شود؟ این نوشتار با بررسی ویژگی-های تامین مالی جمعی از یک سو و بیان عنصرهای تشکیل دهنده تامین مالی تروریسم از سوی دیگر، این دستآورد را داشته که آنچه سنجه این تفاوتگذاری است مقصد تامین مالی است و نه منشا آن و سهلگیری در منشا به همراه کنترل مقصد (و نه صرف کنکاش در قصد شهروندان) میتواند برنامهای برای پشتیبانی از تامین مالی جمعی در جامعه برای بارور ساختن ایدهها همراه با مهار تامین مالی تروریسم باشد.https://jclr.atu.ac.ir/article_12123_197d03de5c4c709bea88eab6fbe52932.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221Support for indirect victimization in deliberate murder in Iran and international documents.حمایت از بزه دیده غیرمستقیم در قتل عمدی در ایران و اسناد بین المللی1591851212410.22054/jclr.2020.44854.1957FAسیروسپرویزیدانشجوی دکترای تخصصی حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران.رحیمداورنیااستادیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایرانJournal Article20190717In the domestic law, the damage to the murdered family as a result to the deliberate killing of the murdered family has not paid special attention and the offender or community has no obligation to survive the victim’s survivors. However, the loss of a member of the family faces other members of the pupulation with various crises and provides a source for many deviations and problems in the family and society, especially if the lost member is a family leader. In this article concluded that the crime of internation murder in addition to the direct victim (victim) has an indirect victim ( such as a parent and victimized) in the first step and in the next step, be supported by the legislator and the community. In this way , it is clear from the examination of domestic law that the definition of victim includes relatives and victims of the victim and on the basis of various legal, religious and rational principles, it should be supported in various international documents as well. Victim survivors have been used and member states have been required to support this group of victims.در حقوق داخلی به آسیب هایی که جرم قتل عمدی به خانواده بزه دیده وارد می آورد،توجه خاصی نشده است و بزهکار یا جامعه تعهدی نسبت به بازماندگان مقتول ندارند. این در حالی است که از دست دادن عضوی از خانواده اعضای دیگر را با بحران های گوناگون مواجه کرده و زمینه بروز مشکلات متعدد را در خانواده و جامعه فراهم می نماید به ویژه اگر عضو از دست رفته سرپرست خانواده باشد. در این مقاله نتیجه گیری می شود که جرم قتل عمدی علاوه بر بزه دیده مستقیم ، دارای بزه دیده غیر مستقیم( مانند اولیاء دم و افراد تحت تکفل مقتول) نیز می باشد که در گام اول باید توسط اجتماع به رسمیت شناخته شوند و در گام بعدی مورد حمایت های لازم از سوی قانونگذار و جامعه حقوقی قرار گیرند.در این راستا با بررسی حقوق داخلی مشخص می شود که تعریف بزه دیده شامل بستگان و افراد تحت تکفل مقتول می باشد و براساس مبانی مختلف از جمله قانونی،شرعی و منطقی باید از آنها هم حمایت نمود در اسناد بین المللی مختلف نیز صراحتا از عنوان بزه دیده بر بازماندگان مقتول استفاده شده و کشورهای عضو ملزم به حمایت از این گروه از بزه دیدگان شده اند.https://jclr.atu.ac.ir/article_12124_016945c53f137dccadc0553dd9e44b02.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221study of Fundamental principles of criminal procedureهستی شناسی اصول بنیادین دادرسی کیفری1872191212510.22054/jclr.2020.49838.2060FAعباستدیندانشکده حقوق دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکزی0000-0002-5548-4925زینبباقری نژادمدرس دانشگاه0000-0002-7597-7284Journal Article20200304Fundamental principles in any legal system that are in heart of legal structures of that system, construct infrastructure and basis of any legal system. For access to definition of legal principles, should be attended to its features, namely generalization, continuity, having social value and flexibility of principle. Accordingly, fundamental principles of procedure are broad and permanent principles that originated of fundamental and constitutional law that their existence causes duration and continuity and their absence causes fragmentation of procedure life and its legitimacy. Fundamental principles in preliminary research phase, on the one hand, in framework of principles and rules governing on protection of individual rights and freedom of accused and victim and on the other hand, in framework of principles and rules related to protection of order and security of social people has ability to operation and enforce. Security and guaranty of these fundamental principles through recognition of relationship these principles with procedure measures and determination of suitable enforcement against any lack of attention or violation are Possible.اصول بنیادین در هر نظام حقوقی زیرساخت ها و پایه های هر نظام حقوقی را می سازند. بر این اساس، اصول بنیادین دادرسی، اصول کلی و دائمی هستند که ریشه در حقوق اساسی و بنیادینی دارند که وجود آن ها باعث پایندگی و دوام و نبود آن ها موجب از هم گسیختگی حیات دادرسی و مشروعیت آن می گردد. این اصول مفاهیمی فراقانونی است که به عنوان میراث نسلهای گذشته مورد پذیرش وجدان عمومی قرار گرفته و امروزه به عنوان مسلمات حقوق نیازی به اثبات ندارند. وجود این اصول، عقلانیت و انسجام ساختار حقوقی را تضمین کرده و فقدان آن، موجب آشفتگی و بینظمی حقوقی میشود. این اصول که ریشه در اعتقادات و باورهای آن نظام، یافتهها و آموزههای حقوق بشری، حقوق داخلی و اسناد بینالمللی دارند، در قلمرو آیین دادرسی کیفری، اهمیتی دوچندان مییابند؛ زیرا آیین دادرسی کیفری درصدد آشتی میان آزادی و امنیت است و بدیهی است اصول بنیادین حاکم در این مرحله باید از یک طرف، تأمین کننده حقوق فردی در مفهوم خُرد و حقوق بشر در مفهوم کلان بوده و از سوی دیگر، تضمین کننده امنیت شهروندان و جامعه باشد.https://jclr.atu.ac.ir/article_12125_3aa50d920e3770c31770c239a65836f8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221A Comparative Study of the Hoarding Offence in Iran and Afghanistan Criminal Lawمطالعه تطبیقی بزه احتکار در حقوق کیفری ایران و افغانستان2212511212610.22054/jclr.2020.41900.1910FAامیدرستمی غازانیاستادیار دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)محمد ذکیهاشمیکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)Journal Article20190508Hoarding of goods is one of the challenges that disruptes the balance of the economies of countries. It is not possible to achieve the economic goals and programs of the states, without the control of hoarding and it's criminalizatin. The both legislators of Iran and Afghanistan have passed many laws on hoarding during their legislative history, in accordance with the conditions governing their communities and in support of livelihoods and the economy of the people. This plural laws indicate the importance of the issue of hoarding on the one hand and the ineffectiveness of the laws laid down on the other. In the legal system of Iran and Afghanistan, hoarding has been prohibited under conditions of "violation" or "crime" and has been subject to administrative or criminal responses. In the legal system of Iran, hoarding is a violation and under the special terms is subject to criminal prosecution. In the legal system of Afghanistan, hoarding is considered to be both a violation and a crime, and at the same time faced with administrative and criminal responses.احتکار کالاها یکی از موضوعاتی است که از طریق اختلال در نظام عرضه و تقاضا، تعادل اقتصاد کشورها را با چالش مواجه می کند. تحقق اهداف و برنامههای اقتصادی دولت ها، بدون کنترل احتکار و بزه انگاری آن ممکن نیست. قانونگذاران کشورهای ایران و افغانستان در طول دوران قانونگذاری خود با توجه به شرایط حاکم بر جوامع خود و در راستای حمایت از معیشت و اقتصاد مردم، قوانین بسیاری را در خصوص احتکار تصویب نموده اند که این امر بیانگر اهمیت پرداختن به موضوع احتکار از یک سو و ناکارآمدی قوانین وضع شده از سوی دیگر است. در نظام حقوقی ایران و افغانستان احتکار تحت شرایطی در قالب «تخلف» و یا «جرم» مورد منع قرار گرفته و متناظر با آن، با پاسخهای اداری و یا کیفری مواجه شده است. در نظام حقوقی ایران پاسخهای اداری و کیفری در طول یکدیگر قرار دارند، بدین معنا که صرف احتکار تخلف بوده و تحت شرایطی مشمول عنوان مجرمانه میشود. در نظام حقوقی افغانستان پاسخ های اداری و کیفری در عرض یکدیگر قرار دارند، بدین نحوکه صرف ارتکاب احتکار هم زمان تخلف و جرم تلقی شده و هم زمان با پاسخ های اداری و کیفری مواجه می شود.https://jclr.atu.ac.ir/article_12126_212ddcb4ee6644ca4708e971900dca5b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه پژوهش حقوق کیفری2345-357593320201221The Necessity of Revision Both in the Applicable Test and in the Relevant Procedure concerning Compensation for Detention in the Iranian Criminal Procedureضرورت بازنگری در ملاک و آیین جبران خسارت از متهمان بازداشت شده در فرایند دادرسی کیفری ایران2532781225410.22054/jclr.2020.50107.2065FAعلیآقابابایی بخشایش-دانشجوی دکتری رشته حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران.بتولپاکزاداستادیارگروه حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده علوم انسانی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، ایران. « نویسنده مسئول»
email: D.b.pakzad@gmail.comمحمدعلیمهدوی ثابتاستادیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده حقوق ،الهیاتو علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران .منصوررحمدلاستادیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی ،دانشکده حقوق، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.Journal Article20210314According to the Iranian Code of Penal Procedure (2013), as welcomed by most jurists, as soon as he/she is acquitted or discharged, any defendant detained in the course of the pretrial investigation and/or trial, is principally deemed to deserve compensation from the State. Notwithstanding the positive effects of the said initiative of the legislator, which have been sufficiently underlined, it is generally overlooked that Iran/s international obligation is not paying compensation to “innocent” defendants. Rather the obligation provided in the International covenant on Civil and Political Rights is to guarantee reparation for victims of illegal arrest or detention, whether or not they are found guilty of any offence. Underlining the difference between the test of “innocent defendant” on the one hand and the test of “victim of illegal detention” on the other, the article examines both the positive effects and particularly the deficiencies of the current legislation. We find that the current test and applicable procedure of reparation should be revised and the legislator needs to reconsider its position about the strict liability of the state, notwithstanding unrealistically permitting it to sue the faulty party in the detention after paying compensationدر قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 به نحوی که مورد استقبال عموم حقوقدانان قرار گرفته، متهمانی که پس از مدتی بازداشت با صدور قرار منع تعقیب یا حکم برائت مواجه میشوند، علیالاصول مستحق دریافت خسارت از دولت قلمداد شده اند. به رغم مزایای مترتب بر این نوآوری مقنن که بر آنها به قدر کافی تأکید شده، نکتهای که در این میان مغفول مانده، این است که تعهد ایران به موجب میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، جبران خسارات ناشی از دستگیریها و بازداشتهای غیر قانونی است، خواه فرد بازداشت شده گناهکار باشد خواه نباشد، نه جبران خسارت بازداشت شدگانی که صرفاً به دلیل شبهه یا عدم کفایت دلیل، از آنها رفع اتهام میشود. این مقاله بر پایه تفاوتهای موجود در میان ملاک «متهم بیگناه» از یک سو و «قربانی بازداشت غیر قانونی» از سوی دیگر، به بررسی مزایا و بویژه نقاط ضعف مقررات موجود در حقوق ایران پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان دهنده ضرورت تغییر ملاک و فرایند جبران خسارت و نیز تجدید نظر مقنن در مطلق دانستن مسئولیت دولت، قطع نظر از مراجعه غیر واقعبینانه دولت به اشخاص مقصر در بازداشت متهم است.https://jclr.atu.ac.ir/article_12254_72ebc08e34582bb5deb944eaeb4bd940.pdf