@article { author = {pourbaferani, hasan}, title = {Foundations and Evolution of Nationality-Based Jurisdiction}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {9-30}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7118}, abstract = {  Investigating the criminal laws of different countries show that nationality principle is one of the most important principles of extra-territorial criminal jurisdiction. For the first time in the history of Criminal law in Iran, the principle of nationality-based jurisdiction was accepted. The rule of No Double Jeopardy which had been rejected in the wake of Islamic Revolution (1979) came into existence once again . However, some other evolutions could also come to view in the same line with the consideration of jurisdiction based on the nationality of victim such as the application of jurisdiction is subjected to the claim of plaintiff and also the opinion of public prosecutor’s office; these two conditions were not in contrast to Shaira standard at least in the field of Tazirat.}, keywords = {Keywords: Nationality principle,Passive personality Principle,Territorial Principle,Territorial sovereignty,Non bis in idem}, title_fa = {مبانی و تحولات اصول صلاحیت مبتنی بر رابطه تابعیت}, abstract_fa = {  چکیده تحولات اصول صلاحیت مبتنی بر رابطه­ی تابعیت در قانون مجازات اسلامی 1392 قابل انکار نیست. برای اولین بار در تاریخ حقوق کیفری ایران، اصل صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنی­علیه پذیرفته شد. قاعده­ی منع محاکمه­ی مجدد که پس از انقلاب اسلامی حذف شده بود، مجداً  در هر دو شکل اصل صلاحیت شخصی و اصل صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنی علیه پذیرفته شد. در عین حال در راستای توجه به مبانی اصول صلاحیت مبتنی بر رابطه­ی تابعیت، تحولات دیگری نیز می­توانست به این موارد اضافه شود، از جمله این که شرط اعمال هردو شکل صلاحیت مورد اشاره، منوط به وجود شکایت شاکی و علاوه بر آن تشخیص دادسرا مبنی بر مناسب بودن تعقیب باشد؛ دو شرطی که پذیرش آن­ها حداقل در قلمرو جرایم تعزیری، مغایرتی هم با موازین شرعی نداشت.   }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: صلاحیت شخصی,صلاحیت مبتنی بر تابعیت مجنیٌّعلیه,شکایت شاکی,صلاحدید دادسرا,منع محاکمهی مجدد}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7118.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7118_a9f3dd526fefd5fb041fc6035ae8765d.pdf} } @article { author = {azimzadeh, shadi and hedayat, hedie}, title = {from the Restitution of Crime Against Children to How to Recovery the Damages with Comparative Approach Toward the European and American Rules and International Documents}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {31-65}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7119}, abstract = {Abstract;   Committing crime against children causes material losses or physical abuses and causes severe mental damages which cause defamation of children, insufficiency and children’s psychiatric disorders. The sentencing phase or determining punishment should accompany with material and moral restitution including emotional and mental restitution mechanisms which is not only one of the easiest and the most prominent species of protection of victims but also is prevention from re-victimization and reducing damages to a child and healing from emotional and mental damages. Restitution must be provided by the offender and if this is not possible on behalf of the offender, it must be provided by the government, insurance and special funds. Effects of mechanisms of restitution appear on the child victim directly and the more extensive, will prevent the extension of the harm caused by crime against the child. Hence, sentencing for offenders of crimes against children has a close relationship and worthy of study with restoration and restitution mechanisms.}, keywords = {Keywords: Right to restitution,Physical and moral damages,Child,Criminal process}, title_fa = {از جبران خسارت ناشی از جرم علیه کودک تا نحوه ترمیم خسارات؛ با نگاهی تطبیقی به قوانین کشورهای اروپایی، آمریکایی و اسناد بین المللی}, abstract_fa = {ارتکاب جرم علیه کودک، ضررهای مادی یا آزارهای جسمانی و در شرایطی خاص تألمات شدید روحی را برای او به بار می­آورد که این تألمات موجب هتک حیثیت و آبروی کودک شده و در شرایط حاد، نارسایی و اختلال روانی کودک  را سبب خواهد شد. مرحله­ی صدور حکم یا تعیین مجازات باید با سازوکارهای جبران خسارت مادی و معنوی اعم از عاطفی و روانی  همراه باشد که نه تنها، از ساده­ترین و در عین حال برجسته­ترین گونه­های حمایت از بزه­دیدگان است، بلکه، راه­کاری جهت پیشگیری از تکرار بزه­دیدگی و کاهش صدمات وارده به کودک و التیام بخشی آلام روحی و روانی او می­باشد. جبران خسارت باید از سوی خود بزه­کار و در صورتی که تحمیل آن بر بزهکار ممکن نباشد، از سوی دولت، بیمه و یا صندوق­های خاص تامین شود. آثار سازوکار جبران خسارت مستقیما بر کودک بزه­دیده تبلور می­یابد و هر چه گسترده­تر باشد از گسترش آسیب وارده در اثر ارتکاب جرم علیه کودک جلوگیری می­کند. بنابراین، تعیین مجازات برای بزهکارِ کودک آزار با سازوکارهای ترمیم و جبران خسارت­های وارده بر این بزه­دیدگان از رابطه­ی تنگاتنگ و حائز مطالعه­ای برخوردار است.  }, keywords_fa = {ژگان کلیدی: جبران خسارت,خسارت مادی و معنوی,کودک بزه‌دیده,فرایند کیفری}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7119.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7119_85bb02a700bb865fcd5ccced977cffe2.pdf} } @article { author = {mohamadian, ali}, title = {Analysis and Criticism of Jurisprudential Bases of the Article 249 of the Islamic Penal ‎Code (1392‎)}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {67-89}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7120}, abstract = {One of the examples of Qazf which has been resulted in disagreement in Islamic jurists’ opinions is the case according to which one addresses another party “ you had sex with my wife, or you had sex with a man”. In such case, Islamic jurists hold that the crime of Qazf has been occurred but they have ‎disagreement on the occurrence of crime toward the third party. Most of past Islamic jurists held that Qazf has been proven but recent Islamic jurists believe the other way and failed to accept this ‎idea .‎The Islamic Penal Code adopted in 1392 is in the same line with the latter group. On the strength of art. 249 stipulates that if one attribute sex to another one by saying you have had sex with a women or a man, only the person who has been accused has the right to claim at the court .‎This text with a descriptive and analytical charecter and with the library ‎method follows the arguments of these two groups and criticizes and investigates them. The results show that reasons of ‎recent group is not complete, and the verity of customary of given terms in Qazf proves the validity of former group’s perspective.}, keywords = {Keywords: Qazf,Direct addressee,‎Attributed person,Proof of Had}, title_fa = {تحلیل و نقد مبانی فقهی ماده‌ی 249 قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392}, abstract_fa = {یکی از مصادیق جرم قذف که به دلیل شایع و فراگیر بودن باعث ایجاد اختلاف در بین فقها گردیده، حالتی است که در آن شخصی به دیگری چنین بگوید: «تو با فلان زن زنا کردی، یا با فلان مرد لواط نمودی». فقها در صورت بروز حالت مزبور حد قذف را نسبت به مواجه محقق دانسته؛ لیکن در تحقق آن نسبت به منسوب­الیه اختلاف نموده­اند. مشهور متقدمان در فرض مزبور قائل به وجوب حد شده؛ لیکن اشهر متأخران چنین دیدگاهی را بر نتابیده­اند. قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 نیز در ماده­ی 249 موافقت خود را با دیدگاه متأخران نمایان ساخته است: «هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده­ای» فقط نسبت به مخاطب ‏قاذف محسوب می­شود». نوشتار حاضر در پژوهشی توصیفی–تحلیلی، متکی بر روش کتابخانه­ای، با نگاهی مسئله محورانه، بررسی ادلّه طرفین و نقد و تحلیل آنها را دنبال می­کند. نتایج تحقیق نشان می­دهد مستندات قائلان به عدم تحقق حد در جانب منسوب­الیه تام نبوده و ظهور و صدق عرفی عبارت مذکور در تحقق قذف، صحّت دیدگاه مشهور متقدّمان را به اثبات می­رساند.}, keywords_fa = {کلیدواژگان: قدف,مخاطب مستقیم,منسوب الیه,اثبات حد}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7120.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7120_65bd814a416e7281be62e7a5a49b51cf.pdf} } @article { author = {khosroshahi, ghodratolah and javadi hossenabadi, hosseine}, title = {An Analysis on the Relationship Between Religious Identity and the Prevention of Crime}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {91-125}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7121}, abstract = {The present study aims to examine the relationship between religious identity and youth crime prevention on Isfahan University students. Method of research was descriptive of correlation and with self-reporting. All of the students of Isfahan University formed the number of statistical community (N= 11241) and just 731 individuals were selected (n=371) as the random example. The tools of researcher for collecting information on the religious identity was based on the religious identity components Glock and stark; in the case of perpetration of crime, it was based on the self-reporting which was confirmed by five scholars and its validity and subject experts with religious identity for cronbach's alpha coefficient of 0.83 questionnaire and the questionnaire was calculated 0.85. In order to analyze the data from the descriptive statistics include frequency, percentage and mean and statistical inference including Pearson, factor analysis of variance analysis and multiple regression test was used. The findings showed that between religious identity and committing crimes (r =-0.402) there is a significant relationship. As well as between religious identity i.e. the ritual dimension, experimental, and consequence dimensions   with committing crimes to arrange with the coefficient (r =-0.318), (r =-0.284), (r =-0.403) and (r =-0.375) there was a significant relationship. The result of step by step regression coefficient was also indicated in the first step and the next step after the second ritual faith is a crime rate Predictor. The findings also showed that the proportion of demographic factors in committing crimes among men is more than among women. This is while the average women in religious identity more than men to acquire.}, keywords = {Keywords: Identity,Religious Identity,Crime}, title_fa = {تحلیل رابطه ی مؤلفه های هویت دینی و پیشگیری از جرم}, abstract_fa = {چکیده؛ پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش ابعاد هویت دینی در پیش­گیری از ارتکاب جرم در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه­ی دانشجویان دانشگاه اصفهان به تعداد 11241 نفر تشکیل داده­اند که از این میان مطابق با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم تعداد 371 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده­اند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بُعد هویت دینی پرسشنامه محقق ساخته براساس مولفه­های هویت دینی گلارک و استارک و در بُعد ارتکاب جرم، پرسشنامه محقق ساخته خود اظهاری جرایم بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات پنج نفر از صاحب نظران تایید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه­ی هویت دینی 83/0 و پرسشنامه­ی جرایم 85/0 محاسبه گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد و میانگین و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته­ها نشان می­دهند بین هویت دینی و ارتکاب جرایم ( 402/0-) رابطه­ی معنی­دار منفی وجود دارد. به این معنا که با افزایش میزان دین­داری، نرخ ارتکاب جرم کاهش پیدا کرده است. همچنین بین ابعاد هویت دینی یعنی بُعد اعتقادی، تجربی، مناسکی و پیامدی با ارتکاب جرایم به ترتیب با ضـریب (318/0-)، ( 284/0-)، ( 403/0-) و ( 375/0-) رابطه­ی معنی­دار وجود داشت. نتایج حاصل از ضریب رگرسیون گام به گام نیز نشان داد در گام اول بُعد مناسکی و در گام دوم بُعد اعتقادی پیش­بینی­کننده­ی میزان جرایم است. یافته­ها همچنین نشان داده­اند که زنان میانگین بیشتری در ابعاد هویت دینی به­دست آورده و به نسبت  کمتری از مردان مرتکب جرم شده­اند.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: بزه‌دیده,تابعیت,دادگاه,جرم,صلاحیت}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7121.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7121_356cbd398db6ca2e11ce3ccf6ef29f7b.pdf} } @article { author = {khodadi, abolghasem and eftekhar, maryam}, title = {Rehabilitation of the Victim in the light of Clinical Victimology}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {127-154}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7122}, abstract = {Abstract   Clinical victimology aims to identify the pain and suffering caused by crime, compensation of damage for crime victims, and eventually, treatment and rehabilitation of the victim. But, investigating this issue has been, to some extent, neglected in the criminological literature of Iran. Hence, this article attempts to specify the conceptual framework and phases of clinical victimology. In this regard, different damages imposed to the victims are reviewed by providing a new understanding of post-traumatic stress disorder. One of the most important subjects of clinical victimology is recognizing the symptoms and etiology of this disorder, as the most important reaction after a criminal event. After understanding this important issue by using medical science, psychiatry and psychology, a variety of emotional and psychological support measures, pharmacotherapy and psychotherapy are provided to reduce the impact of incidents of criminal damage and attempt to rehabilitate the victim (of an offences), and at the end of the day, the Amending the Legal Medicine Organization is suggested to promote clinical services to victim (of an offences).}, keywords = {Clinical victimology,Psychological and emotional trauma,Posttraumatic stress disorder (PTSD),Pharmacotherapy,Psychotherapy}, title_fa = {بازتوانی بزه دیده در پرتو بزه دیده‌شناسی بالینی}, abstract_fa = {بزه­دیده شناسی بالینی به دنبال شناخت درد و رنج ناشی ازجرم، جبران آسیب و زیان بزه­دیده و در نهایت، درمان و بازتوانی بزه­دیده است. اما در ادبیات جرم شناسی ایران بررسی این موضوع، کمتر دید می­شود. بنابراین در این مقاله سعی شده است، چارچوب مفهومی و مراحل بزه­دیده شناسی بالینی تبیین شود. در این راستا، انواع آسیب­های وارد شده بر بزه­دیدگان همراه با ارائه­ی شناخت جدیدی از اختلال استرس پس از آسیب، نشانه­ها و سبب شناسی این اختلال بررسی می­شود. اختلال استرس پس از آسیب، واکنش شایعی است که انسان­ها در مقابل رویدادهای بسیار استرس­زا یا آسیب­زا از خود نشان می­دهند. پس از درک این مهم، با استفاده از دانش پزشکی، روانپزشکی و روان­شناسی، انواع تدابیر حمایتی روانی و عاطفی، دارو درمانی و روان درمانی برای کاهش آثار آسیب­های واقعه­ی مجرمانه و تلاش برای بازتوانی بزه­دیده ارائه می­شود و در انتهای بحث، برای ارتقای ارائه­ی خدمات بالینی به بزه­دیده، اصلاح قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی پیشنهاد شده است}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: بزهدیده شناسی بالینی,آسیب های روانی و عاطفی,اختلال آسیب پس از استرس,دارو درمانی,روان درمانی}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7122.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7122_ecdad23f46653ace5aedaa171ef37b59.pdf} } @article { author = {sadr touhid-khaneh, mohammad}, title = {The Validity of the Principle of Legality in Afghan Criminal Law: Problems and Solutions}, journal = {Journal of Criminal Law Research}, volume = {5}, number = {17}, pages = {155-188}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-3575}, eissn = {2476-6224}, doi = {10.22054/jclr.2017.7123}, abstract = {   According to the Afghan Constitution, in the absence of relevant statutory laws, courts shall refer to Hanafi jurisprudence. However, there are other explicit and implied constitutional conditions, which should be taken into consideration, including compliance with the principle of legality of crime and punishment, which as one of the most fundamental principles of modern criminal law is guaranteed not only in the current Constitution but also in all the six most recent Afghan constitutions. However, Article 1 of the Afghan Penal Code of 1976 stipulates that it regulates only Tazirat punishments and refers Hodud, Qisas and Diyat punishments to Hanafi jurisprudence. This article is repugnant to these explicit and implied constitutional conditions, and as a “weak law” can be ignored. Generally speaking, although Sharia enjoys a prominent position in the Afghan Constitution, its status is different from the Iranian Constitution, which governs generally and absolutely over all articles of the Constitution itself, as well as over all other laws and regulations. Besides, the legislator’s approach in the subsequent articles of the Afghan Penal Code of 1976 shows that even the legislator himself did not believe deeply in his own Article 1. Moreover, among recent laws, there are some examples that implicitly confirm the fact that Article 1 is not valid.}, keywords = {Keywords: Principle of legality of crime and punishment,Criminal law,the Constitution,Penal Code,Theory of “weak law”,Afghanistan,Iran,Hanafi Jurisprudence}, title_fa = {اعتبار اصل قانونی بودن در حقوق کیفری افغانستان: مشکلها و راهکارها}, abstract_fa = {اگر چه قانون اساسی افغانستان قاضی را مکلف کرده است چنانچه حکم قضیه را در قوانین مدون نیافت به فقه حنفی مراجعه کند، شرایطی صریح و ضمنی نیز برای این مراجعه تعیین کرده است. از جمله‌ی این شرایط رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات است که به مثابه یکی از بنیادی‌ترین اصول حقوق کیفری مدرن، به بهترین شکل، نه تنها در قانون اساسی فعلی بلکه در هر شش قانون اساسی اخیر افغانستان تضمین شده است. ماده‌ی اول قانون جزا، مصوب ۱۳۵۵، نیز که حکم کرده این قانون جرایم و جزاهای تعزیری را تنظیم می‌کند و برای حدود، قصاص و دیات به فقه حنفی رجوع می‌شود، با این شرایطِ صریح و ضمنیِ قانون اساسی مغایر بوده و می‌توان به مثابه یک «قانون ضعیف» از آن چشم‌پوشی کرد. به طور کلی، اگر چه شریعت در قانون اساسی افغانستان جایگاه ممتازی دارد، همانند قانون اساسی ایران نیست که بر عموم و اطلاق تمامی قوانین، از جمله مواد قانون اساسی، حاکم باشد. افزون بر این، رفتار قانون‌گذار در مواد بعدیِ همان قانون جزا نشان می‌دهد که خودِ وی نیز اعتقادی به ماده‌ی اولِ این قانون نداشته و آن را صرفاً برای اجرا نشدن به تصویب رسانده است. در میان قوانین جدید نیز مواردی به چشم می‌آیند که به طور ضمنی بر بی‌اعتباری ماده‌ی اولِ قانون جزا دلالت دارند.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: اصل قانونی بودن جرم و مجازات,حقوق جزا,قانون اساسی,قانون جزا,نظریه‌ی «قانون ضعیف»,افغانستان,ایران,فقه حنفی}, url = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7123.html}, eprint = {https://jclr.atu.ac.ir/article_7123_f4bbbdcf2ace9ec65d472ed74d95926f.pdf} }