• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه پژوهش حقوق کیفری
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1398)
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1396)
دوره دوره 4 (1395)
دوره دوره 3 (1394)
دوره دوره 2 (1393)
دوره دوره 1 (1392)
خدایار, حسین, نوبهار, رحیم. (1397). بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه‌ حد و تعطیل حد. فصلنامه پژوهش حقوق کیفری, 7(25), 265-297. doi: 10.22054/jclr.2018.32939.1699
حسین خدایار; رحیم نوبهار. "بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه‌ حد و تعطیل حد". فصلنامه پژوهش حقوق کیفری, 7, 25, 1397, 265-297. doi: 10.22054/jclr.2018.32939.1699
خدایار, حسین, نوبهار, رحیم. (1397). 'بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه‌ حد و تعطیل حد', فصلنامه پژوهش حقوق کیفری, 7(25), pp. 265-297. doi: 10.22054/jclr.2018.32939.1699
خدایار, حسین, نوبهار, رحیم. بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه‌ حد و تعطیل حد. فصلنامه پژوهش حقوق کیفری, 1397; 7(25): 265-297. doi: 10.22054/jclr.2018.32939.1699

بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه‌ حد و تعطیل حد

مقاله 9، دوره 7، شماره 25، زمستان 1397، صفحه 265-297  XML اصل مقاله (554.32 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jclr.2018.32939.1699
نویسندگان
حسین خدایار؛ رحیم نوبهار email
دانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در برخی روایات، اقامه‌ حد سرچشمه برکاتی برای جامعه به شمار آمده است. روایاتی دیگر هم تعطیل حد را نکوهش کرده است. ظاهر این گونه روایات به نوبه خود وجهی قدسی به حدود بخشیده و سبب شده است تا فقیهان برای حراست از حدود هرگونه انعطاف در آن را روا ندانند. روایات مربوط به تعطیل حد همزمان دستمایه‌ برخی سخت‌گیری‌ها در اجرای کیفرهای حدی هم شده است. این پژوهش، با رویکردی تحلیلی- انتقادی تاکید می‌کند که مفهوم اقامه‌ حدود، فراتر از اجرای بی‌چون و چرای کیفر چند جرم خاص است. اقامه حدود به معنای برپاداشتن نظام‌مند تمامی احکام الهی است. از حکمت و رحمت شارع مقدس بسی به دور است که از میان انبوه احکام خود تنها به اجرای چند کیفر تاکید کند و بر اجرای دیگر مجازات‌ها و نیز بپاداشتن دیگر فرامین و اوامر تاکید نداشته باشد. همچنین برابر یافته‌های این پژوهش، مقصود از نکوهش تعطیل حد در روایات، توصیه به سخت‌گیری‌های نامتعارف در کیفرهای حدی نیست؛ این روایات، سهل‌انگاری در اجرای مجازات، الغاگرایی کیفری، تبعیض‌های ناروا در اجرای مجازات، و هر آنچه مایه ناکارآمدسازی کیفر شود را نفی می‌کنند. پیداست که این امر به حدود اصطلاحی اختصاص ندارد و در این باره تفاوتی میان حد و تعزیر نیست.
کلیدواژه‌ها
اقامه‌ حد؛ تعطیل حد؛ ویژگی‌های قدسی حدود؛ الغاگرایی کیفری
عنوان مقاله [English]
Analytical-Critical Reassessment of the Concept of Execution and Cancellation of had (Prescribed Punishment)
نویسندگان [English]
hossein khodayar؛
the PHD student of criminal and criminology of allame tabatabaee university
چکیده [English]
In some hadith, the execution of prescribed punishments (hodoud) is considered a source of blessing for society. In the traditional view, these hadith bestow sanctity on prescribed punishments, rendering them inflexible. Moreover, other hadith that condemn the cancellation of prescribed punishments have contributed to a rigid interpretation of their legality, leading to their unconditional execution. Taking an analytical-critical approach, this article suggests that the concept of had might in actuality refer to all divine rules and laws of sharia, not merely prescribed punishment. As such, the aforementioned hadith might be suggesting that all divine rules and laws of sharia shall be executed systematically. In this case, the application of these hadith is not limited to prescribed punishments, and no differentiation should be made between discretionary punishments (ta’zirat) and prescribed punishments. The aim of those hadith that condemn the cancellation of prescribed punishments may not be to make them inflexible, but rather to preserve the justice process and to prevent unjustified discrimination in the execution of punishments. It is too far from the wisdom and mercy of the Holy Lawmaker to emphasize implementation of a few specific punishments among all His laws to the exclusion of other laws and non-prescribed punishments.
کلیدواژه‌ها [English]
Execution of Prescribed Punishments, Cancellation of Prescribed Punishments, Holy Features of Prescribed Punishments, criminal abolition
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 94
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.