%0 Journal Article %T تحلیل جرم‌شناختی رویکردهای جنسیت‌محور در آثار سینمایی ایران نمونه‌‌پژوهی فیلم مستانه %J فصلنامه پژوهش حقوق کیفری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-3575 %A دانش ناری, حمیدرضا %A نثاری جوان, الناز %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 8 %N 31 %P 41-73 %! تحلیل جرم‌شناختی رویکردهای جنسیت‌محور در آثار سینمایی ایران نمونه‌‌پژوهی فیلم مستانه %K مستانه %K رویکرد جنسیت‌محور %K تجاوز %K سرزنش‌پذیری %R 10.22054/jclr.2020.44217.1945 %X امروزه، در پرتو نگرش‌های جدید در جرم‌شناسی فرهنگی، بحث بازنمایی رسانه‌ای از وضعیت زنان مورد توجه قرار گرفته است. سینما به عنوان هنر هفتم همواره با رویکردهای جنسیت‌محور در ارتباط بوده و بازنمایی جنسیت و زنان در آن بازتاب یافته است. بر همین اساس، این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، درصدد است تا فیلم سینمایی مستانه را در پرتو رویکردهای جنسیت‌محور تحلیل و ارزیابی کند. بر اساس یافته‌های حاصل از تحلیل محتوا، فیلم مستانه با تأکید بر جرم تجاوز و ترسیم مشکلات بزه‌دیدگان این قلمرو، به دنبال به رسمیت شناختن حقوق زنان و حمایت از زنان قربانی تجاوز است. تمرکز بر انتقال معانی آشکار و نهان فیلم نشان می‌دهد که هژمونی تفکر مردسالارانه در علت‌شناسیِ جرم تجاوزْ گاه در قالب نظریه سرزنش‌پذیری بزه‌دیده به نقش قربانی جرم توجه و گاه در پرتو دوگانه زنان نجیب- سلیطه، بزهکارانگاری بزه‌دیده را تأیید می‌کند. با این حال، ارزیابی کلی نشان می‌دهد که فیلم با به رسمیت شناختن نگرش‌های افراطی فمنیستی هم‌چون فمنیسم اگزیستانسیالیستی و روان‌کاوانه، از یک‌سو، درپی ساخت اجتماعی واقعیت در حوزه تجاوز است و از سوی دیگر، دغدغه‌ها و نیازهای اصلی بزه‌دیدگان را مورد توجه قرار نمی‌دهد. %U https://jclr.atu.ac.ir/article_11670_37d1f1a08f590111df3944455b013105.pdf